Twingly statistik

fredag 28 juni 2013

Det brinner, min sköna – i skrotåtervinningen



Från mitt köksfönster kan jag se ut över järnvägsspåren till och från Malmö C och långt bort över Norra hamnen i fjärran.
I går kväll, torsdag alltså, började det välla upp svart rök mot himlen, där borta i någon industrianläggning.
Mycket riktigt bekräftades det på nätet att det utbrutit brand i Stenas återvinning. Men man hoppades då att branden skulle vara relativt snabbt släckt.
Men när jag vaknade i dag brann det fortfarande och röken verkar vara om möjligt ännu intensivare, svartare och räligare i största allmänhet.
Från Stena Recycling säger man nu att det är något som exploderat i skroten och satt ny fart på elden. De bekräftar också att röken, bland annat från plast och elektronik, är giftig.
Ja, jag är i alla fall glad att den inte blåser hitåt.
”Det brinner, min sköna” är för övrigt den sista filmen Milos Forman gjorde i sitt hemland Tjeckoslovakien innan han drog vidare till USA. Den fick en Oscar 1969.

PS. Nu kommer det nya uppgifter som låter mindre kul. DS.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Usch då!
Vi får hoppas att vinden inte vänder så att röken blåser rakt in mot stan.

"Det brinner min sköna" är en film som jag inte sett.

Ha en skön helg och hoppas du slipper tillbringa den iklädd gasmask. ;)

Kram, Ingrid

Jah Hollis sa...

Ingen gasmask. De lyckades släcka elden under fredagseftermiddagen.