Twingly statistik

fredag 5 juli 2013

Hundra hus 2013: Nr 41 Boulebar i Malmö






Vi är redan en bit inne i juli och jag strävar på med mina bidrag till Susannes fotoutmaning Hundra hus 2013, trots att intresset för att kolla och kommentera nu tycks vara nere i botten.
Hus nummer 41 ligger även det i Malmö, på Drottningtorget, och det har på nästan 200 år gått från att vara ridhus till restaurang där man har möjlighet att spela boule.
Det nu vackert klargula huset byggdes 1818 som ridhus år husarerna i Malmö, och när det beridna försvaret blev otidsenligt byggdes huset till och om och blev saluhall, för att 1965 förvandlas till Vagnsmuseum och efter det Humanitetens hus i Röda Korsets regi.
När de flyttade sin verksamhet ville Boulebar i Stockholm öppna filial och deras ögon föll på det gamla ridhuset i Malmö.
Nu på försommaren öppnade man med restaurang och bar och bolulebanor både utom- och inomhus.
Framgångsrikt verkar det också; när jag tog mina bilder var det full fart på banorna utomhus.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

BP sa...

Jodå, Boulebar i Stockholm är väldigt framgångsrik, inkl. uppträdanden ibland med reggae som specialitet.
Å visst är det semestertider. Man får vara glad för varje kommentar som trillar in;-)
Dessutom verkar "långtidsteman" lite svårare att vecka intresse för, för utdragen kanske. Även 365 photos har ju tappat. Det krävs disciplin av både bloggaren och läsaren.

Marie sa...

Det är ett vackert gult hus och att spela boule där inne eller ute på Drottningtorget är säkert trevligt. En öl kan nog också slinka ner. Men att äta där kan jag tyvärr inte rekommendera.

Jah Hollis sa...

M: Ja, jag vet inte så mycket om standarden på deras kök. Eller jag vet ju ingenting, så här väger ditt ord betydligt tyngre än mitt.

Susanne Hultman sa...

Bortåt Drottningtorget rör jag mig sällan när jag åker till Malmö. Och fenomenet Boulebar är då alldeles nytt för mig. Boule har visserligen spelat någon enstaka gång men inte i den här kombinationen med mat.

Det är semestertider Jah, så aktiviteten är ju den lägsta på året i bloggvärlden. Bra du håller i gång den med dina inlägg och kommentarer. ;)

Erik Semlan sa...

Har besökt flera Boulebar i Stockholm men ännu inte passerat den i Malmö, tyvärr.
Få se om tillfälle ges senare i sommar, det finns lite semestertid som ännu inte har bestämts, så vem vet. Hoppas det blir samma succé i Malmö som Boulebar i Stockholm.
Boule är verkligen en kul sport!