Twingly statistik

onsdag 20 november 2013

Hundra hus 2013 nr 67: Ombyggt vattentorn




Mitt bidrag nummer 67 till fotoutmaningen Hundra hus 2013 blir ett gammalt vattentorn i Kirseberg i Malmö.
Detta 27 meter höga hus började fungera som vattentorn 1879 men visade sig snabbt vara för litet för behovet när Malmö växte i en rasande fart.
Staden byggde nya vattentorn och tornet i Kirseberg förvandlades i stället till nödbostäder, som det också var stort behov av.
1916 var förvandlingen klar och sedan dess har innanmätet byggts om igen till ett antal ”normala” bostäder.
Huset ligger inte så långt ifrån där jag bor, uppe på en lite kulle, (Kirseberg är i stort den enda delen av Malmö som kan stoltsera med kullar och backar och kallas därför även Backarna).
Jag har aldrig varit inne i huset, men det sägs att det är en ganska fin utsikt över landet runtikring tornet på kullen, inklusive Öresund.
Det tror jag det.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

6 kommentarer:

Anki sa...

Nu har vi gjort lika många :)
Gamla vattentorn är ofta väldigt fina att titta på... så också detta...

BP sa...

Det tror jag med och jag skulle vilja flytta in där utan minsta tvekan. Mysigt och coolt samtidigt för att inte tala om läget.
Synd att det inte finns balkonger bara;-)

Yohanna - Fotograf i Hälsingland sa...

Vilken häftig byggnad! :)

ulla laiho sa...

De gamla byggnaderna är verkligen vackra. Bra att vattentornen kommer till nytta när de inte längre duger till sitt ursprungliga ändamål.

Freja sa...

Ohh, där hade jag gärna bott! Läckert!

lottisen sa...

Aterigen fina bilder som vâcker mànga minnen, tack för att du delar med dig av Malmö!