Twingly statistik

måndag 23 december 2013

Hundra hus 2013 nr 92: Möllevångsgården i Malmö







Om drygt ett dygn börjar julafton och nu presenterar jag hus nummer 92 i min del av Susannes fotoutmaning Hundra hus 2013 och sedan ska jag bara hinna med åtta hus till före årets slut.
Hus 92 är Möllevångsgården, också kallad Frans Suells villa efter den malmöitiske affärsman som en gång ägde det rymliga bostadshuset som ligger strax utanför Folkets park.
Frans Suell föddes i Malmö i mitten av 1700-talet och var av invandrad tysk släkt. Han blev en mycket framgångsrik affärsman och startade flera av Malmös första moderna företag inom olika områden.
Han var också den som såg till att Malmö fick en modern hamn där handelsfartyg kunde gå in till kaj och lasta och lossa.
Själv bodde Suell ståndsmässigt vid Stortorget på samma gård där han hade en tobaksfabrik (han står i dag staty vid Norra Vallgatan en liten bit från Stortorget).
Vid Möllevången, som då var rena landet, byggde han gården som kallas Möllevångsgården och som blev hans sommarbostad och fick inhysa en del av hans affärsverksamhet.
Han anlade också en park i engelsk stil, med ansade häckar och buskar och träd, och parken var öppen så att Malmöborna kunde besöka den. En del av parken blev så småningom första delen av Folkets Park, och resten av parken finns i dag kvar framför Möllevångsgården medan Folkets Park växt sig större.
I dag lär huset inhysa något slags kontorskollektiv där huvudsakligen enpersonsföretag håller till och där man arrangerar aktiviteter av olika slag.
Vad de senaste aktiviteterna varit vet jag inte, men vid trappan till ingången låg ett antal tömda och hopknycklade ölburkar och mängder av cigarettfimpar.
Om inte annat så bröt detta rätt starkt mot den annars rätt så sobra utemiljön kring Möllevångsgården.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Min fotogen sa...

GOD JUL Hollis !

Anki sa...

Ett skapligt sommarhus då det begav sig...
Ett ståndsmässigt och snyggt hus - där skulle jag kunna tänka mig att ha min arbetsplats :)