Twingly statistik

lördag 14 mars 2009

Att leva i fantasivärlden eller den verkliga

Så fick då SEB backa från sitt förslag om höjda löner till bankens högt uppsatta chefer mitt under pågående bank- och finanaskris.
Till sist gick det tydligen in i skallen på bankens vd Annika Falkengren och dess styrelseordförande Marcus Wallenberg att miljonhöjningarna skulle kunna upplevas som stötande av vanligt folk (folk med normala inkomster), varav många är kunder i banken.
Jag vet inte om det beror på att de här bankledarna är dumma i huvudet eller bara fjärmat sig så långt från verkligheten att det inte längre själva kan räkna ut vad som händer i den värld som finns utanför deras bankgettovärld.
Men borde de inte ha kunnat inse i förväg hur folk skulle reagera?
Annika Falkengren tjänar redan nu så mycket pengar och kommer att få en sådan hög pension att hon säkert skulle klara sig hundra år till på de pengarna, om hon levde ett ganska hyggligt liv.
För att inte tala om Marcus Wallenberg som inte verkar göra annat än att samla pengar på hög likt en Joakim von Anka.
Hans kusin Peter vill inte vara värre och delar glatt ut lika mycket pengar i lön till tolv ABB-chefer som 1 500 metallarbetare har i lön, sammanlagt.
Girigheten bland dessa människor är monumental, och när till och med Fredrik Reinfeldt tycker att de här jättelönerna är stötande så måste väl något vara sjukt i hela systemet.
Men våra Wallenbergare och Falkengrenar seglar vidare i sin fantasivärld uppenbarligen omedvetna hur det är i den verkliga världen.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , ,

7 kommentarer:

SysterLilli sa...

Står upp och applåderar! Superbra skrivet! :)

Liz1e sa...

En fattig saknar mycket, en girig allt.
Publilius Syrus, 85 f.Kr

Alla smutsiga detaljer sa...

Ord!

Susanne sa...

Bra skrivet, som så mycket annat du publicerar.

Har på sistone funderat mycket på det här med olika arbetsvillkor och lönevillkor och tror att mycket av det som sker bland de höga chefsjobben till viss del också beror på att de som ger sig själv och sina gelikar alla dessa förmånliga löner och bonusar faktiskt inte vet hur vanliga människor lever och hur stress och pengabrist kan påverka vardagen.

Jag jämför lite med mina egna erfarenheter det här året då jag bytt jobb från läraryrket till en lugnare tillvaro med många förmåner som jag som lärare aldrig hade tillgång till även om arbetsgivaren är densamma. Och detta trots att jag anses överkvalificerad där jag nu är. Möter på mitt nuvarande arbete en inställning som jag förstår beror på ren okunskap, medan jag blir häpen över alla de fördelar jag plötsligt får tillgång till och som jag inte ens drömde om som lärare.

Likadant om jag går tillbaka i livet och tänker på min tid som biståndsarbetare: Inte visste jag vad det betydde att leva under ständig inflation och matbrist förrän jag väl stod där själv, om än mycket privilegierad jämfört med dem jag träffade. Min okunskap om villkoren var helt enkelt för stor innan jag fick se med egna ögon hur det var.

Det här var bara ett försök till förklaring av fenomenet höjda löner bland chefer och alls inte menat som något rättfärdigande av dem. Precis som du och många andra tycker jag att de borde skämmas om de i dessa tider när många diskuterar en sänkning av sin lön för att andra ska behålla jobben, anser sig själva så mycket värda i pengar.

Och oj, vilken lång kommentar det här blev. :)

Carina sa...

Så sant - så sant!!!
/Carina

Anonym sa...

Man kan byta bort SEB för att man är förbannad över hur de beter sig men man kan även fundera om man har förtroende för en bank som sparkar folk, måste kräva in pengar pga dåliga affärer och samtidigt höjer de fasta lönerna då bonus inte är attraktivt länge (banken går ju dåligt).

Mikael K sa...

Det ska bli intressant att se om SEB:s kunder drar och visar vilken makt de faktiskt har.