Twingly statistik

söndag 7 november 2010

Strid på kniven när det inte går som tåget


I fredags, den 5 november, skulle jag ta tåget från Kristianstad hem till Malmö på förmiddagen.
Men på den elektroniska anslagstavlan utanför Kristianstads station stod det att tåget jag skulle åka med var inställt och att det skulle ersättas med buss.
Varför det var inställt, eller varifrån och vart bussarna skulle gå, det fick man gissa sig till.
Men en trevlig busschaufför som skulle köra bussen till Ystad upplyste mig alla fall om att det fanns en speciell hållplats där ersättningsbussar stannade.
Där stod efter ett tag uppemot hundra personer som skulle med tåget, likt Vladimir och Estragon i väntan på Godot.
Tågets avgångstid passerade och ett rykte spred sig i folksamlingen att det visst var ett tåg som havererat mellan Kristianstad och Vinslöv och stoppat all trafik på spåret, och att vi skulle få åka buss till Hässleholm och fortsätta med tåg därifrån till Malmö.
Någon levande människa som kunde komma och informera oss om läget lyckades tydligen inte Skånetrafiken få på benen, så varje gång en buss körde in på planen bredvid stationen kastade sig en stor del av den väntande skocken mot bussen i hopp om att den skulle ta dom därifrån.
Här var det inte tal om kvinnor och barn först utan det var alla mot alla, armbågarna kom till flitig användning och besvikelsen var stor när det visade sig vara bussar till Bromölla med chaufförer som visst var stumma och inte kunde upplysa om någonting.
Jag sällade mig till dem som valde att ta det lugnt (se bilden ovan), de saktmodiga, och närmare en timme försenad kom jag med en buss till Hässleholms station där ett tåg till Malmö sensationellt nog stod och väntade på oss tills vi kommit ombord (via en gångbro över spåren där rulltrapporna inte funkade vare sig upp eller ner).
Under denna väntan i Kristianstad var det alltså inte en enda människa från Skånetrafiken som kunde upplysa oss som väntade om en endaste sak som kanske lugnat ner de känslor som hos många växte i upprördhet.
Skånetrafiken är en förvaltning som det borgerliga styret för Region Skåne har ansvar för.
Kanske skulle man i Skånetrafiken försöka inpränta behovet av service och information till sina kunder lite starkare.
Man kunde ju också upplysa sina resenärer om att man faktiskt kan få ersättning, via en liten blankett, när man råkar ut för sådana här förseningar.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Thomas N sa...

Intressant. Jag var med om samma händelse, fast söderifrån vill säga. När mitt tåg från Malmö på väg till Kristianstad stannade i Hässleholm var det stopp. Vi i tåget fick informationen om att ett annat tåg havererat mellan H-holm och K-stad och att tågen därför var inställda. Efter en kort förvirring på perrongen fick vi veta att ersättningsbussar skulle gå från en busshållplats på andra sidan stationen (nerför de icke-fungerande rulltrapporna du skrev om).

Men väl där fanns en "stationsvärd" som tog hand om alla oss som skulle vidare till K-stad, Blekinge eller H-borg. Hon hade en illblå jacka och stod i regelbunden kontakt med både trafikledning och "bussakut". Hon kunde däremot ha behövt en högtalare, men det mesta hon sa spreds från mun till mun bland folkmassan. Jag noterade ett flertal loggor på hennes jacka, bl a Trafikverkets och Skånetrafikens, men även Hässleholms kommuns.

Så det verkar som om någon har tänkt till, men det krävs nog att det är några som pyntar, och det vill nog inte Kristianstads kommun (däremot Hässleholms kommun).

Jah Hollis sa...

TN: Verkligen intressant.
Det var just detta bemötande alla vi som stod och väntade i Kristianstad förväntade oss av Skånetrafiken.
Men de har ju sitt huvudkontor i Hässleholm, så där kanske förklaringen finns. Stationen i Kristianstad verkar närmast vara obemannad.