Twingly statistik
söndag 5 december 2010
Eventim snor sina trogna kunder på stora pengar
Som jag skrivit om tidigare i veckan, blev det inget av den länge emotsedda konserten med Drive-By Truckers på KB i Malmö.
Några av bandmedlemmarna blev sjuka och bandet fick avbryta sin pågående turné i Europa. Det är inte mycket att säga om det, annat än att det kom mejl både från biljettföretaget Eventim, som hade hand om biljettförsäljningen till bandets turné, och från de lokala arrangörerna, rockklubben KB i Malmö.
Man beklagade de inställda konserterna och förklarade att pengarna man betalt för de förköpta biljetterna skulle betalas tillbaka så snart som möjligt.
Så kom det ytterligare ett besked från Eventim, att man nu hade påbörjat återbetalningen och att jag inom tio dagar skulle ha 1 100 kronor, som jag betalt för fyra biljetter jag köpt via nätet, insatta på mitt bankkonto.
Men hallå!
Tio dagar? När jag betalar räkningar via nätet går det på en dag och inte tio.
Dessutom hade jag betalat 1 200 kronor för biljetterna. Men 100 kronor av det är någon mystisk "serviceavgift" som Eventim lägger ovanpå själva biljettpriset, 25 kronor per biljett för biljetter som jag själv skriver ut på min dator med mitt bläck och på mina papper.
De pengarna får jag inte tillbaka, och med tanke på att vi kanske är 1 500 personer här i landet som försäkrat oss om biljetter till Drive-By Truckers konserter i förväg (och satt in pengar på Eventims konto för flera månader sedan), så bestjäl Eventim oss på sammanlagt över 35 000 kronor (med ränta).
Egentligen borde man anmäla dem till Konsumentombudsmannen.
Men då får man väl köpa biljetter via bulvan i framtiden.
De tomma ölglasen på bilden är från Malmö brygghus, relativt nyöppnad kombination av bryggeri och bar/restaurang i gamla Mazettifabriken i Malmö. Där befann jag mig i goda vänners lag kvällen då jag skulle sett Drive-By Truckers.
Rekommenderas.
Jah Hollis
Läs även andra bloggares åsikter om Musik, Biljetter, KB, Malmö, Eventim, Pengar, Drive-By Truckers, Inställt, Malmö brygghus, Konsumentombudsmannen, Öl
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Ticnet gör ju samma sak - den där serviceavgiften är ett gissel tycker jag!
Det verkar vara någon bluffavgift de hittat på. Varför kan inte deras omkostnader ingå i det ordinarie priset?
Skicka en kommentar