Twingly statistik

lördag 14 april 2012

Tema fredag den 13 april: Vägval


Veckans fredagstema hos Carina/Sinneskatten heter: Vägval, och sådana gör vi väl varje dag, större eller mindre. Oftast mindre, förmodar jag.
Ovan ser ni en fyrvägskorsning i cykelvägarnas stad, Malmö. Ganska centralt i kvarteret Lugnet där åtskilliga tusen cyklister varje dag susar förbi.
Jag har kommit från Davidshall (bakom mig) där jag försökt ta en fönsterbild.
Åker jag till vänster här kommer jag mot Centralen, via bland annat Pickwick pub och Stortorget.
Åker jag till höger kommer jag mot Möllevången eller kanske rockklubben KB.
Åker jag rakt fram kommer jag mot Rörsjöstaden, Värnhem och så småningom Kirseberg där jag ju bor.
Fler vägvalsbilder hittar ni här.

Jah Hollis

PS. Kom att tänka på att det också är ett vägval om man väljer cykeln eller bilen när man förflyttar sig i stan. DS.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

23 kommentarer:

Pumita sa...

Hoppas att de håller sig till cykelvägarna, mitt i trafiken känns det inte lika tryggt. Fast ibland undrar jag hur cyklisterna (de som är lite äldre än de här) tänker när de swischar förbi i 190 på stan. Ett litet snedsteg så har man huvudet under armen...

Mona sa...

Så idylliskt det ser ut. Tänk om man slapp alla bilar, vilken fröjd det skulle vara att cykla då.

Rune K sa...

Fint å se et bilde fra Malmö, en by jeg ofte har tenkt å besøke. Godt å høre at det er tilrettelagt for syklister der. Klima og topografi spiller sikkert inn i forhold til dette. Ha en fortsatt fin helg :)

Bitten sa...

Örebro är ju också en cykelstad, och ibland undrar jag hur cyklister vågar svischa fram så fort, de ska liksom bara fram, överallt.

Olga T sa...

Bra att man kan cykla även i en storstad! Ja många vägval finns det och som gör varje dag utan att tänka på det. Visst var kartan från Munchen precis som dagens fotbollsvilder :)

Min fotogen sa...

Jovisst är det så, bra bildval du har gjort!
Trevlig helg !

4U2 sa...

Bättre cykelvägar skulle göra det tryggare att välja cykeln som transportmedel. Ser att de har hjälm på din bil, ovanligt men bra val! :)

Anonym sa...

Hoppas att det är fina vägval, alltså bra cykelvägar. Det blev en bra bild till temat.

Leovi sa...

I love that city prepared for riding. In mine you have to gamble their lives between the cars.

ulla laiho sa...

Där ser det ut som barn både på cykel och i barnvagn kan känna sig trygga i trafiken.

Monica o Jacob sa...

Här var det många vägval blev det puben eller raka spåret hem tro:-)
Ha en bra helg.

Nett sa...

Många val av vägar och sätt att komma fram på :)

BP sa...

Som vanligt ett klockrent bidrag och en fin beskrivning var jag hamnar om jag gör mitt vägval. Personligen tror jag nog att jag stur kosan mot pubben;-)

Pysselfarmor sa...

Ja tänk så många vägval på olika sätt man måste göra varje dag...ibland utan att tänka på att det just är ett val.
Fortsatt bra helg!

BP sa...

Svar: Det är Karolinska Sjukhuset. Bäst du präntar in det i minnet för snart finns det inte mer. utan då ser det ut såhär:
http://www.nyakarolinskasolna.se/

Gillar inte skrytiga glasbyggen i vanliga fall (vi har alltför måga sådana i stan) men nuvarande KS är så otroligt sunkigt, gammalt, otrevligt och avskräckande att man som sjuk absolut inte vill hamna där. Blir deppig varje gång jag är där (vännerna N och R spenderar ju mycket tid där...).

Flanören... sa...

Lite på samma "spår" som jag.
Malmö är cykelvänligt och bilen är ju egentligen ganska onödig, när man kommer till så stora städer.

Anni sa...

Man kan välja att gå också - det är nog det bästa valet efter en kväll på puben.

Misswhatsit sa...

Härligt att det finns många vägval både bokstavligt och bildligt. Det skulle bli tråkigt annars:)
Ha en god helg!

Benita sa...

Vägvalen är många och tänk vad bra med många cykelvägar.

Della sa...

Tänk vilka möjligheter det finns i denna enkla lilla korsning. :-)

Eva Nygren sa...

Ja, går till val gör vi ju jämt!

ormbunke sa...

Ja här gäller det säkert att se upp i krysset. Ha de gott.

annette sa...

Vad kul att Du beskriver precis vart vi kan åka just i den här vägkorsningen, sådant man aldrig tänker på annars.
Många val egentligen i Din bild, cykel, bil eller att gå, och cyklar man kan ju oxå göra minst ett val till, med eller utan hjälm;)