Twingly statistik

söndag 13 oktober 2013

Fototriss 234: Så här ser det ut där jag är 13/10




Dags för Fototriss igen och ett gammalt välkänt tema: Så här ser det ut där jag är, en lägesrapport från alla medverkande.
På grund av att jag var på 50-årskalas till klockan fem lördag morgon blev det inga bilder tagna för min del förrän i dag, söndag.
Och där kan man väl säga att hösten visade sig från något av sin sämsta sida i Malmö. Det regnade väldeliga när jag var ute för att ta mina bilder.
Översta våningarna i Turning Torso syntes knappt i regnet och dimman.
Några tappra stod i alla fall i nederbörden och fiskade i kanalen.
Innehållet i snöhögen har inte kommit från ovan utan från ishallen intill.
Fler bilder till detta tema hittar ni via länken här.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

56 kommentarer:

BP sa...

Får jag säga att dina foton är aningen deprimerande. Men de är vackra också för att du valde "stående" bilder där motivet försvinner i molnen på alla tre foton. Bra jobbat alltså:-)

Alina sa...

puff, jag trodde för ett ögonblick att vintern var här. det var en riktig höstväder :)

BP sa...

Förlåt - glömde säga att vi har haft en underbart solig helg här i 08 - men jag vill ju inte strö salt i såren om man säger så;-) Antar att du inte alls vill kolla mina helginlägg;-)

Pialotta sa...

Först stannade nästan hjärtat ... snö i Malmö nu .. Samma här ishallensnö ligger där den ligger :) Trevligt att hela vårt land har fått en så vacker Höstskrud detta året ... älskar färgerna runt om :) Så du har lyckats bra ... Kul förresten att ha dig som vän på Instagram också :)

Anni sa...

Å tänk att jag reagerade precis som BP så jag njöt riktigt när jag läste hennes kommentar. Den första bilden, ja det är en sådan som får mig att krypa in i en filt och trösta mig med te och choklad i väntan på att det ska bli vår igen ...
En riktig dagen-efter-triss!

Anita - Malta sa...

Jaha, gråväder hos dig och solklart i mina gamla hemtrakter, Stockholm. Det är ju så det är. Liksom livet i övrigt. Det är ju inga gladbilder du visar precis men är det tema "Så här ser det ut där jag är" så är det. Fast dina bilder är ändå fina var och en på sitt sätt. Den sista med snöhögen i det gröna är slående bra.

Här på Malta är bara värme och sol men lite dystert är det ändå. Medelhavet börjar sakta liknas vid en kyrkogård. Av alla dessa flyktingar som hoppas på ett bättre liv är det inte många önskningar som uppnås. Just nu är det det som känns lite tokigt. Att vår vardag handlar om väder när det hos så många andra handlar om ett värdigt liv. Nä.. nu kan jag lätt bli lite långrandig. Din triss är en triss från vardagens verklighet utan försköningar. Precis som det ska vara !!

Leovi sa...

Yes, very nice pictures, a beautiful city! But bad weather! Greetings!

Marja sa...

Ja, så kan hösten också se ut. :) Studsade till när jag såg snöhögen, men fick ju en förklaring sen. Bilden med Turning Torso precis i mitten ser ganska kul ut. ;)

Connie Tornevall sa...

Gillar din triss, den är äkta rakt av! Hahaha, hoppade till när jag såg snön, det är lite mer än en timmes bilväg mellan Klippan och Malmö. Och här hade vi inte fått någon snö ;)

jonna d sa...

I Malmö var det väldigt höstigt och du har fångat det bra.
//jonna d

Åkr sa...

Hi hi läckert att ta med snön :) Vart lite förvånad men när man läser texten faller allt på plats, jag har inte lagt märke till att hockeytävlingarna har startat :) Trevliga bilder dom antyder att hösten börjar ta vid.

Stare Ström sa...

Dina bilder visar precis hur det var här i går, när resten av landet tycktes ha strålande sol. Och inte ser det bättre ut i dag. Du fångar det som gör att jag vill packa väskan och bara dra!

Violen sa...

Bra variant till alla sprakande höstfärger i dagens Fototriss! En inte alltför ovanlig sida av hösten, regn och dis! Men snö, tur att den inte var äkta, nerfallen från ovan!

Beppan sa...

Hösten har sina sidor - inte alltid soligt och varmt. Men vackert ändå!
Den där snöhögen hajade jag till på. Upp-och-ner-vända världen? Årets första glimt av det som komma skall blev det i alla fall....

Flanören... sa...

Vi behöver ju vätan också.
Tycker du fick bra höststämning i dina bilder.
Färgerna finns där, även om det inte gnistrar.
Jag har också bilder på Turning Torso, där de översta våningarna är dimhöljda.
Ha det gôtt.

Annette sa...

Ganska befriande att se en annan sida av hösten också bland trissarna. Inte att uppleva, men att se som sagt. Här uppe har vi inte haft sådana där regniga och disiga dagar ännu i höst. Sol och behagligt varmt mest hela tiden.

Gammelsmurfen sa...

Skönt... Jag som trodde snön var på väg söderifrån...

Katarina Cinnamon sa...

Triss med regntunga skyar ser jag

Ingrid sa...

Så häftigt med snöhögen, jag fick nästan skrämselhicka.
Ha en fin vecka!

Hanna sa...

Oj, riktig sån där höstdimma, som kan vara vacker den också!

Kakan sa...

Usch för sån hemsk Skånehöst...
Härligare med den härliga luften i Stockholm där den inte är så fuktig...
Kram Kakan

Mias Mix sa...

Stackars er som inte hade sol igår... Men du fick till bra bilder ändå. Dimman gör bilderna lite spännande. Och det måste ha varit ett roligt kalas när det höll på fram till morgonkvisten :)

Anonym sa...

Hörde att ni skåningar hade tråkväder i går. Här på närkesslätten var vädret strålande med klarblå himmel, men i dag är det mulet. För min del gör det inget om det regnar i Malmö, gillar den staden oavsett. Turning torso matchar även en grå himmel.

Anita A sa...

Även en gråtrist regnig höstdag kan ge fina bilder, som här i dina malmöbilder!

Pockethexan sa...

Vilken skillnad på våra bilder, du i syd har regn och kyla i luften när vi i mitten av landet hade sol o värme igår.
Men vem får bäst bilder? sol el. regn.? Dina är helt klart mer ödes mättade när mina e mer "gulliga" eller?

Kramis från en Pockethexan

Monica o Jacob sa...

Solen kan ju inte skina jämt;-)snöhögen blundar jag för.
Ha en bra vecka

Steffe sa...

Fina bilder trots vädret. Bilder i gråväder blir minst lika bra som i solsken!

Nilla Tankebubblor sa...

Ha ha till och med en snöhög på bild! :-) Vi hade fint i lördags men sedan har det varit mulet och idag duggregn. Höst helt enkelt.

En plats i solen sa...

Härlig triss. Verkar som hela skåne hade sånt väder igår (:

anemonen sa...

Hugaligen jag trodde nästan att vintern kommit till Malmö, men som väl var kom den från ishallen. Finfina bilder blev det trots allt för jag gillar när det är lite så där diffust i bild.

Ma sa...

Fina bilder. Jag trodde nästan att det redan hade snöat i Malmö när såg sista bilden. Men det var från ishallen som tur var. Annars hade jag undrat vart vintern tagit vägen hos mig. Jag brukar få den tidigare än södra Sverige...

Veiken sa...

Snö nu? Jösses vad jag hoppade till, även om det är uppenbart att det ligger en isrink i närheten. Din triss visar verkligen hösten och hur det var just nu/då! Bra jobbat!

Eva Trillian sa...

Äkta grå-variant på höstväder! Ja, den här årstiden bjuder på det mesta! Skönt att höra att snön hade en förklaring ;)

Gunvor sa...

Ja tänk så roligt det är att se hur olika vädret kan vara ute i landet. Men jag är glad att ha sluppit regn o rusk. Vi har haft fint länge nu. Fast man vet ju vad man har att vänta.
Fina var dina bilder i alla fall. Tur att snön inte har kommit uppifrån.Ha de!

Gocka sa...

Måste säga att jag gillade att se lite kort på regn och rusk också! Klart härligt med fint höstväder men det tar ju alla foton på just nu! Kul som omväxling att få lite "höstrusk". Erkänner att jag hajade till när jag såg snön! :-)

Tess sa...

VISSTE DU ATT DU DAGLIGEN ANDAS IN RUNT 1 LITER AV ANDRAS FISAR!? ^^

Kika gärna in på min nu aktiva blogg , med nya dagliga uppdateringar! Här hittar du bland annat Humor , Kluriga gåtor , Inredning & Onödigt vetande Men så intressant!

Linnéa sa...

DEt var väldigt dimmigt i "ditt" Malmö. Men faktiskt också i Eskilstuna runt torpet. Dimman lättade lite senare på dagen. Så din triss illustrerade ju verkligen hur det såg ut. Kan tänka mig att när det blir dimmigt i Skåne, ja då blir det dimmigt!

Ha en bra vecka!

Charlotta sa...

Ojoj, snöhögen redan... Det är bara att inse att det är en tidsfråga.
Hoppas du får en avkopplande vecka med lite klarare väder.

Katarina sa...

Hösten är inte bara sol minsann. Stämningsfulla bilder blev det och en fin triss med ett oväntat avslut. Snö i mitten av oktober! ; )

kariogjon sa...

Da fikk vi se hur det ser ut i Malmö også. Takk for titten!

ormbunke sa...

Ja nog blev jag förvånad innan jag läst din text om snöhögen.Ha de gott.

Pysselfarmor sa...

Tappade hakan när jag såg tredje bilden, men jag lyckades fånga upp hakan när jag läste texten.....
:-))

Monkan sa...

Aha, så ni hade också snö :)

Della sa...

Där hade ni otur den helgen - med vädret alltså. Kändes jätteskönt här med en strålande höstdag som tillbringades i naturen närheten av vattnet. Snö - nej tack. Men det påminner mig om att jag ska skaffa nya broddar. :)

Anonym sa...

Inget vidare väder i vackra Malmö. Kul med en snöhög och tur att den inte är naturlig vid den här årstiden.

mammakero sa...

Jag tycker att just för att det regnade så blev första bilden suverän! Tänkte när jag såg snön, att det verkar vara "vinterjippo" både i Stockholm som i Malmö samma helg... fast det var inte snö, utan isskrap!
Snyggt trissat!

Lissen sa...

Åh vilket grått väder du har haft. här har varit solsken mest varje dag. Men nu har jag hört en rapport om snö, nääääääääää vill inte.

Ha en fin kväll. // Lissen

Margareta sa...

Säga vad man vill men bilder blir bra i regn, om man tar sig ut. GIllar bilderna och fokuseringen och kompositionen av detsamma. Tänkte först, stora hagel som någon skottat ihop. =)

Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma sa...

Detta var en sida av hösten jag inte gillar. Men den finns ju också tyvärr. Här är det också lite mulet igen.

KajsaLisa sa...

Det var sämre väder i malmö än hos mig, men du fick in höstkänslan i bilderna. Den sista gjorde mig konfunderad.

Kicki sa...

Jobbigt med 50-årsfirande;)
Mycket himmel du visar med dina bilder, grått och trist...men bilderna blir intressanta ändå!

Maria Lundmark Hällsten sa...

Jag gillar turning torso... av någon outgrundlig anledning, din bild blev hur bra som helst dimman till trots. Snön trodde jag inte var snö, då jag såg den först, men ser ju att du skrivit att den kom från ishallen, ja det köper jag :)

Margita sa...

Tack för kommentaren på min blogg! Här har det också fotats ser jag. Bilden på Turning Torso gillar jag skarpt och jag blev också förskräckt där ett tag när jag såg snön...:D

Janne sa...

Gillar din triss & mycket fina bilder ha tagit ,plus fint tolkat .Mvh Janne

Photos by Storm sa...

Hejsan. Ja, jag bloggar väldigt sporadiskt numera. Tac för lite bilder från fina Malmö även om vädret ser dystert ut. Har fortfarande en son som bor där men vi är där alldeles för sällan. Ha det bra.

B i r g i t t a sa...

Åh jag gillar verkligen Turnings Torso Finfin bild som blir min favorit :)