Twingly statistik

tisdag 1 oktober 2013

Jah Hollis återser Peter Gabriel 40 år senare




Jag gjorde en ganska ogenomtänkt resa den gångna lördagen; jag körde bil solo från Malmö till den danska staden Herning på Jylland, över 30 mil.
Anledningen var att jag på nätet spontanköpt en biljett till premiären för Peter Gabriels Europaturné
Grundtanken var att jag skulle fått med mig någon på resan, tagit tåget och övernattat i Herning efter konserten.
Nu rasade den preliminära planeringen av diverse orsaker totalt, men jag bestämde mig i alla fall för att jag skulle utnyttja biljetten och ta mig till konserten med bil, kosta vad det nu kosta ville (och det visade sig vara ganska mycket).
Jag har sett Peter Gabriel live på scen en gång tidigare, för 40 (!) år sedan, på rockklubben Paradiso i Amsterdam, då han var sångare i Genesis som då var ett brittiskt band på uppåtgående.
Det var en fantastisk musikupplevelse, en av de där konserterna jag aldrig någonsin kommer att glömma.
När Peter Gabriel några år senare slutade i Genesis och trummisen Phil Collins tog över sången slutade jag lyssna på Genesis men köpte alla soloplattor Peter Gabriel gjorde.
På turnén som startade i Herning var det hans stora kommersiella framgång So (den med singeln Sledgehammer och Don´t give up) som var huvudnumret och framfördes i sin helhet med de flesta av originalmusikerna från skivan.
Men det bjöds mycket annat, lite nytt och en hel del gammalt och det vara bara att inse att det hela var i klass med den där konserten för 40 år sedan.
Visserligen med en rejält uppgraderad teknologi (bland annat en fantastisk ljusshow) men med samma suveräna sång från Peter Gabriel och musiker som står i en klass för sig.
Hela äventyret i Danmark kostade mig ungefär lika mycket som en restresa till någon semesterort (får se om jag kan skriva ett separat blogginlägg om själva resan, för det är den värd).
Och när jag åkte hem, ja jag tog bilen tillbaka till Malmö mitt i natten (kom hem 05.00), hade jag tillfälle att fundera på vad jag egentligen gjort.
Under den fantastiska stjärnhimlen på det mörka Jylland bestämde jag mig för att det i alla fall hade varit värt det.
Och ju mer jag tänker på det nu, desto säkrare är jag.

Jah Hollis

PS. Fortsättning följer här. DS.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

8 kommentarer:

Tony sa...

Jag tycker du gjorde rätt. Trevligt inlägg!

BP sa...

Ja vad gör man inte för Peter Gabriel och bl a Sledgehammer. Jag hade gjort som du, även om det sved en aning. Nu ser jag fram emot inlägget om resan! Lite äventyr är en krydda, det piffar upp vardagslunken!

Tina sa...

Du gjorde helt rätt. En upplevelse som kommer att följa dig flera år framåt :)

Unknown sa...

Håller med de övriga här, du gjorde rätt :) låter som ett litet äventyr, och såna kan behövas i vardagen ibland!

Åke sa...

Spontana saker kan ibland bli mycket lyckat! Kul att du fick återse Peter :)

Anni sa...

Åh, vad härligt! Det låter som när jag skrev om spontanresan till just Herning (och Århus) och Jean Michel Jarres konserter ... dyrt men kul.

Ser fram emot nästa inlägg i ämnet!

XMasKid sa...

Kool. 40 Years Later. amazing! :-)

Jah Hollis sa...

Yes, XMas ganska fantastiskt. Han har gått upp några kilon (precis som jag) och har rakad skalle, men låter kanonbra än och har en show som få kan bjuda på. Och massor av bra låtar. Tony Levin, som var med på Bowies come backplatta spelade bas.