Twingly statistik

onsdag 23 oktober 2013

Hundra hus 2013 nr 61: Bostadshus i Oskarshamn




Ja, jag fortsätter min presentation av mina bidrag till Susannes fotoutmaning Hundra hus 2013 med hus nummer 61 som är ett tvåvånings bostadshus i Oskarshamn.
Tidigare i serien presenterade jag detta tvåfamiljshus i Oskarshamn där mina föräldrar bodde inhyrda när jag föddes och där jag framlevde mina första år.
När det var dags för mig att börja skolan hade mina föräldrar, som ovanligt nog på den tiden båda arbetade, slagit till och köpt ett eget hus.
Det är alltså detta som syns ovan och det är ett ganska rymligt tvåvåningshus där det redan bodde en familj i undervåningen och som fick fortsätta hyra sin bostad av mina föräldrar.
Huset hade en stor tomt som var både till glädje (vi kunde odla en hel del frukt och grönsaker) och till förbannelse (när det skulle skottas snö på en lång hörntomtstrottoar och när det skulle klippas gräs och rensas i blomsterpartiet).
Det var i alla fall härligt att bo i eget hus och jag fick massor av goda vänner, och en och annan fiende, i kvarteren däromkring.
Så småningom utökades familjen med en tredje son, min lillebror, och den inhyrda familjen fick flytta (de köpte eget hus) så vi kunde ta över båda våningarna.
När jag flyttat därifrån och så småningom hamnat i Malmö bodde mina föräldrar kvar till min pappa dog och mamma sålde huset och flyttade till en lägenhet.
De som köpte huset har förändrat det en del, framförallt är tillbyggnaden på baksidan deras verk.
I sammanfattning: När vi flyttade in i huset bodde vi två familjer i det och när min pappa dött bodde min mamma ensam i det stora huset en kort tid.
Ett stycke svensk bostadshistoria skulle man kunna säga.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anki sa...

Kul med lite historia om ett helt "vanligt" hus... Ser trevligt ut :)

Lotta sa...

Intressant läsning! Fina foto :-)

BP sa...

Vilket stort hus! Å du har rätt - ett stycke svensk bostadshistoria. Det är kul att läsa dina texter till bilderna "Walking Memory Lane" är det bästa som finns:-)