Twingly statistik

torsdag 3 oktober 2013

Hundra hus 2013 nr 58: Svävarterminalen i Malmö




Inne i oktober börjar det bli lite tidspress på att jag ska hinna fullfölja min del av Susannes fotoutmaning Hundra hus 2013.
Så jag fyller nu på med hus nummer 58 som är den gamla svävarterminalen i Malmö hamn.
Innan Öresundsbron fanns tog man sig från Malmö till Danmark/Köpenhamn och åter antingen med båt från Malmö hamn, från Limhamn (till Dragör) eller båtvägen över Helsingborg/Helsingör.
När bron blev kvar försvann de två förstnämnda. 
En av möjligheterna före bron var att åka med SAS svävare mellan danska flygplatsen Kastrup (nu Copenhagen Airport) och svävarterminalen i Malmö. 
Flygbolaget erbjöd sina passagerare denna förbindelse, där man checkade in redan i Malmö och där man kom direkt till Kastrup och även lite enklare tillbaka till Malmö.
Svävarna var en slags luftkuddeburna passagerarbåtar (inte att förväxla med Flygbåtarna som var bärplansbåtar som gick burna av medar på vattenytan) som svävade fram över vattenytan och gick upp på en platta på land när de nådde destinationen.
Svävarterminalen var rätt flott och hade förstaklasslounge och taxfreeförsäljning. Nu verkar alla försök att behålla någon slags verksamhet där ha havererat och huset är förfallet och skabbigt.
En tid stannade landsvägsbussar till och från Malmö på planen framför huset, men om de fortfarande gör det vet jag faktiskt inte.
Resterna av de lite science fictionaktiga svävarnas tid är ingen prydnad för stan och man får hoppas att någon gör något åt eländet snart.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

BP sa...

Tack för den utförliga och intressanta informationen.
Så himla synd att ma låter terminalen förfalla. Tänk vad man skulle kunna göra med den förutom jämna den med marken alltså. Men hellre det än att se byggnadens förfall - sån't gör ont i mig faktiskt.

Anki sa...

Känner mig också lite jagad av att tiden går så fort... du är fyra hus före mig.
Verkligen trist när man ser hur terminalen får förfalla. Att riva är ju en möjlighet, men det skulle ju också vara tråkigt...

ulla laiho sa...

Det är som en tid före bron och en helt annan tid efter bron - både byggnader, folk och företag har drabbats.