Malmö, Sveriges tredje stad, ses nog lite över axeln av folk från Stockholm och Göteborg.Där vill många inte ta lillebror riktigt på allvar, och visst: Malmö är nog mer stor småstad än liten storstad.Malmö har till exempel inga typiska förorter (frånsett möjligen Oxie som är en sorts stad i staden en bit utanför centrum). Det omskrivna Rosengård är till exempel en stadsdel (där det även finns lite villabebyggelse och mycket gröna ytor) som man från centrum tar sig till per cykel på sådär 15-20 minuter.Det sägs att genuina Malmöbor känner hatkärlek till sin stad; man kan kritisera stan in absurdum, men samtidigt försvara den till varje pris om någon säger något illa om den.Jag är inte genuin Malmöbo (jag har bara bott här lite över 20 år) men har nog börjat anamma den där typiska hatkärleken.Så från och med nu ska jag dela med mig lite av det som (jag tycker) är bra och dåligt med Malmö.Vi börjar den här gången med det bra: Malmö är en cykelstad av guds nåde med massor av fina cykelvägar och cykelbanor. Tyvärr är samlevnaden med stadens motortrafikanter inte alltid den bästa, men bilen är egentligen för det mesta överflödig i stan.Sedan dagens dåliga: Detta. Dessa nötter som tycker att de har rätt att ta för sig av andras egendomar genom rån och stöld. De förpestar tillvaron för många av oss och man önskar sig någon slags folklig mobilisering (nej, nej inga medborgargarden) för att visa att sådana här idiotier inte accepteras.Nej, nu ska jag ta min gamla cykel och fara på grillparty och senare på konsert med Andi Almqvist på Sankt Gertrud.MFF får klara sig utan mig i dag, fast jag är med dom i tankarna.Jah HollisLäs även andra bloggares åsikter om Malmö, Göteborg, Stockholm, Bra, Dåligt, Cykla, Cyklister, Oxie, Rosengård, Rån, Rånare, MFF, Andi Almqvist, Sankt Gertrud
Kollade på Sydsvenskans webb och såg att den nya veckan i Malmös undre värld inletts med att några klantiga idioter försökt råna ett av Swedbanks kontor i Malmö och skändligen misslyckats.
Det går inte en dag nuförtiden här i Malmö utan att det är någon av dessa misslyckade figurer som ger sig på att försöka råna en bank eller en butik eller någon annan rörelse där de tror de kan göra sig en hacka.
Det är knappast några höga odds på att det handlar om killar (de flesta tjejer är väl för klarsynta för att hålla på med sådant här trams) som tittat några gånger för mycket på Scarface och som tror sig kunna bli gangsterkungar.
Samtidigt kan dom på vägen förstöra livet för en massa människor utan att de verkar skänka det en tanke.
Nej, se till att få stopp på det här skiten innan det går helt över styr.
Skaffa er ett jobb i stället killar.
Visa era medmänniskor verklig resepekt.
Jah Hollis
Andra bloggar om: rån, rånare, brott, brottslighet, swedbank, bankrån, malmö, tjejer, killar, scarface
Det finns brott och det finns brott.Det finns brottslingar och det finns brottslingar.
Det är naturligtvis samhällets, rättsväsendets, sak att lösa brott och ta hand om brottslingar och se till att de får sina straff.
Men ibland undrar jag om det verkligen finns straff som är avpassade för vissa typer av brottslingar och vissa typer av brott. Jag vet att jag är ute på lite djupt vatten här och det handlar inte om att jag vill införa dödsstraff igen eller något sådant.
Nej det handlar om brott som är så långt nere på rangskalan av brottslighet att jag undrar om det inte är dags att återupprätta skampålen.
För när jag läser om sådant här, och sådant här, så tvivlar jag på att det finns någon annan metod än att ställa upp dom som gjort dessa apstadienesligheter (ja, det är egentligen skamligt att jämföra dom med apor, för apornas skull) någonstans, till allmän beskådan, för att dom möjligen ska inse hur lågt dom har sjunkit.
Ruttna ägg och ruttna tomater skulle naturligtvis finnas till försäljning på platsen.
Jah Hollis
Andra bloggar om: brott, brottslingar, polis, rättsväsende, straff, majblommor, barn, ruttna tomater, ruttna ägg, skampåle
Jag läste på Sydsvenskans web att en kvinnlig rånare slagit till mot två butiker i Malmö på lördagsförmiddagen. Men trots att hon varit beväpnad med ett pistolliknande föremål fick hon inte med sig något av värde från någon av butikerna.
När det handlar om manliga butiksrånare verkar det som om de bara behöver visa sig i en affär för att man ska räcka över pengarna till dem.
Än snabbare brukar det gå om de är beväpnade med ”pistolliknande föremål”.
Så även inom den här världen verkar det råda ojämlikhet. Kvinnliga butiksrånare möter uppenbarligen inte den respekt deras manliga kollegor får. Jämo behövs mer än någonsin, vad än Reinfedt och Maud och dom andra grabbarna tycker.
Jah Hollis