Twingly statistik

onsdag 14 januari 2009

Jah Hollis gör ett oväntat fynd


Slutjobbat för den här veckan. Och avslutningen var sådan att jag kunde skjutsa hem min käre kollega F, som tar över nu, tidigare än väntat.
Och jag ska erkänna att jag var väldigt sugen på att varva ner med ett par öl, en liten whisky och god musik. I min ensamhet förstås, tyck vad ni vill om det, men så är det.
God musik har jag i mängder, whisky har jag med.
Men det fanns denna kväll inte en öl hemma i kylen. Så jag köpte med mig några håglösa tre-komma-femmor på macken i kvarteret bredvid.
Men när jag parkerade min bil på min kostbara parkeringsplats hörde jag ljudet av glasflaskor som klingade mot varandra. Jag kollade i bagageutrymmet och fann en systemkasse med julöl som åkt med mig fram och tillbaka mellan Malmö och Ystad i snart två veckor nu.
Samuel Adams Winter Lager: vad mer kunde jag be om?
Whiskyn till blev Aberlour.
Musiken just nu: XTC (se ovan), gamla favoriter som jag påmindes om när jag läste i senaste Mojo om kommande återutgivningar av några av deras mer briljanta plattor.
Jag har en gammal vän, boende i the USA, som fick mig att uppskatta XTC på allvar.
Hoppas du läser detta X-mas; jag lyssnar på Oranges and Lemons, ett fynd i cd-lådorna lika fint som ölen i bagageluckan.
Och jag bryr mig om vare sig detta, eller detta just nu.
Jag har ingen som helst anledning.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

9 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Fin bloggpost, Jah. Glad att du inte fördjupar dig i tankar kring sms-kostnaden!

Det där med öl och whisky har jag aldrig testat, faktum är att jag nästan aldrig dricker öl. Men whisky, gärna!

Alla smutsiga detaljer sa...

Trevlig skatt att finna. Jag gillar whiskey och jag gillar en god öl men kombinationen har jag svårare för. Tycker att de avnjuts bäst var för sig.

Jah Hollis sa...

E: I ärlighetens namn länkade jag till Aftonbladets sms-artikel bara för att kanske lura en och annan till att hitta mitt oerhört läsvärda inlägg. :-)

Öl och whisky är en kombination man ska vara försiktig med. Det funkar inte alltid med att dricka smakrikt öl och smakrik whisky på samma gång. Men jag gillar denna combo då och då. Men det har också hänt att jag fått betala dyrt för det dagen efter. :-(

Liz1e sa...

ha! jag drack också öl i natt. nästan.
tyvärr är det så att när jag hunnit till ölen är klockan slagen.

Photos by Storm sa...

Så skönt att ha jobbat klart och sen koppla av med lite öl och bra musik, perfekt. Har precis kommit från Malmö nu i kväll och jag kan verkligen intyga att dimman låg tät. Titta gärna på mitt tisdagstema denna vecka, där tror jag nog att du känner igen dig, eller? Ja, inte maskinen alltså utan bakgrunden. Ha en skön vecka /Lis

http://photobystorm.blogspot.com/2009/01/tisdagstema-stora-maskiner.html

Anonym sa...

Jag sitter och lyssnar på ZZ Tops första album. Oerhört längesedan. Ett oväntat fynd också i så motto att jag tveklöst än idag tycker att det är förbannat bra musik.

För de brukar ju inte stå så högt i kurs hos folk numera, sägs det.

Jah Hollis sa...

ZZ Top ligger nog inte på några innelistor längre, nej. Men jag tycker också att deras tidiga plattor, pre-Eliminator-eran håller i dag. Sedan började det bli lite för mycket MTV-seriefigurer av dom.
Jag har sett dom live i Malmö en gång och det var ju många av de gamla låtarna som väckte mest jubel. Vem börjar inte känna lite ryckningar i kroppen när La Grange drar igång?

Anonym sa...

Jo, som du redan vet, så läste jag ditt XTC-inlägg. Ett riktigt bra gammalt pop-band, som tog vid där Beatles slutade.
Tack för YouTube-länken!

X-mas Kid

Jah Hollis sa...

Jag läste just i engelska tidningen Q en recensent som rekommenderade XTC:s samlingsplatta Fossil Fuel och kallade bandet "Swindons svar på The Beatles", vilket jag tycker är en bra beskrivning.