Twingly statistik

söndag 25 januari 2009

Är inte detta kriminellt på något vis?


Som väl alla rockintresserade känner till vid det här laget, så kommer Bruce Springsteen med band på ytterligare ett Sverige(Stockholms)besök till sommaren.
Själv är jag inte något Springsteenfan av större format, utan jag jag ser honom som en av många duktiga musiker och låtskrivare från det stora landet Over there.
En habil kille med många kvaliteter, duktiga medmusiker och som genom åren hållt sin standard och intresset för musiken han gör uppe. Men frågan är väl om det inte är med honom som med många andra av de stora: det allra bästa han gjort ligger ett antal år tillbaka i tiden.
Själv har jag sett honom live en enda gång, på parken i Köpenhamn. Då var min lillebror, som dyrkar Springsteen och som sett honom mängder av gånger, med i det strilande regnet.
När jag fick höra att Bruce nu kommer till Sverige igen, på dagar då jag är ledig, tänkte jag att man kanske kunde köra en repris på Köpenhamnskonserten (fast gärna då utan regnet).
Så jag ringde upp brodern, som givetvis skulle till Stockholm för att kolla Springsteen. Och som till min förvåning redan köpt biljetter, fastän de släpps först på måndag (den 26 januari).
Han hade gått in här och beställt (och betalt) två svindyra biljetter.
Trots att biljetterna alltså släpps först på måndag. Och det finns andra som säger sig ha biljetter "i lager" som man redan nu kan beställa till rena ockerpriserna.
Finns det ingen konsumentombudsman som kan syna den här verksamheten. Jag tycker det hela verkar kriminellt på något vis.
Ska inte alla få vara med och köpa biljetter på samma villkor och till samma priser.
Eller finns det någon lucka i lagen här?
Jag tycker, även om jag unnar min bror en biljett för dubbla priset om han nu vill ha det, att det hela stinker.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja-a du- det stället var jag på o tänkte skaffa biljetter till AC/DC o överraska min Sambo med- det blev inget med det.Jag blev snudd på chockad över priserna.

Alla smutsiga detaljer sa...

Det är osmakligt och trist. Det får mig att tappa sugen att överhuvudtaget gå på konserter men olagligt? Nej, det är bara vanlig kapitalism :-)

Anonym sa...

inte mer olagligt eller omoralsikt än att klädbutikerna köper billiga kläder från sina grossister som de sedan säljer till marknadsmässiga priser. Sedan att det finns männsiskor som inte har råd att betala de dyra biljetterna är en annan sak men alla har inte heller råd att köpa dyra märkeskläder.

Jah Hollis sa...

Niklas: Så du tycker det är helt normalt att någon kan erbjuda biljetter till en konsert till två-tredubbla priset långt innan biljetterna överhuvudtaget finns ute på marknaden? Nu får du väl ge dig!?

Anonym sa...

Det hela borde granskas omgående, allt är horribelt. Själv är jag ingen Springfields fan, fast ett av mina barn är det. Jag brukar retas lite med att säga att saxarna är som ingemar Nordströms saxparty. :-)