Twingly statistik

fredag 9 oktober 2009

Fredagsfärger 9 oktober: Gul och grön


Förra veckan mäktade jag inte med att lägga ner tid på att hitta något i kombinationen lime och grått, så jag avstod helt enkelt från att delta.
I dag har jag mer tid på mig, och om jag inte minns fel så har denna färgkombination, gul och grön, förekommit tidigare.
Då visade jag en bild på ett par bussar, en grön lokalbuss och en gul regionbuss.
Märkligt nog har jag en bussbild i dag också, relativt nytagen.
Men för att inte upprepa mig helt lägger jag till en bild från i somras, en bild där ett av de underbaraste ortsnamnen jag vet finns med.
Hur andra har kombinerat det gula och det gröna kan ni se om ni går in här.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

22 kommentarer:

Resa med Herbert sa...

Hej!

Härlig bild i de rätta färgerna.

Är det Grisbäck mån tro, men har dom inte svininfluensa där?? :)

Må fint önskar Irene

Pialotta sa...

Ha, ha Grisbäck .. så käckt namn:-))
ha de gott i Grisbäck eller kärret.. men du bor säkert inte där;-)

Anonym sa...

Ortsnamn är ett spännande område. Mordviken och andra ställen har säkert en särskild själ. Grisbäck låter "fränt";)

Mats sa...

Värnhemstorget och skivhandlarhörnan.Jag har kl uvnakä nslor för detta torg!

Jah Hollis sa...

Pialotta: Nej, jag bor inte där. Jag bor i stan där bussarna kör.

Mats: Jag har samma känslor för detta torg. Men huset där Jukebox låg är fint.

Photos by Storm sa...

Jaha, där kommer vi att passera i morgon på väg till lillstumpan i Malmö. Visst ligger det i Torsåstrakten. Tur man inte bor där särskilt i dess svintider. Ha en skön helg/Lis

Margareta sa...

Klockrena bidrag och jag väljer inte vägen mot Grisbäck. Alla dessa ortsnamn med sina fantastiska namn. Båda dina bilder är bra en hämtad från landets idyll och en från stadens puls.

I går fick jag två biljetter till den direktsända Rosa Bandet galan i Malmö Arena. Åt vilket håll ligger den i förhållande till centrum?
Vi hade först tänkt åka ner, men jag har en en planerad operation en dag innan så jag insåg at det inte var någon bra idé men det hade varit roligt. Vi kollade lite på hotell, men visste inte åt vilket håll vi skulle boka. /Margareta

Cecilia Artista sa...

Din första bild är verkligen läcker - vilka skyltar! Ja inte skulle jag vilja bo i Grisbäck direkt. Men vem vet det kanske är riktigt mysigt...?

anemonen sa...

Båda fotona är snygga, men stadsbilden med bussarna blir min favorit. Trevlig helg!

Mona sa...

Översta bilden är kul och klockren!
Bussarna snyggt fångade.

sinneskatten sa...

"Tokiga" ortsnamns skyltar är skoj.
Här i Västergötland måste de haft en riktig fest när det satt en del namn.
vad sägs om Gumsäng, Håletäng eller Sunträlje.
Kul är det och fin bild fick du till.

Cumulunimbus sa...

Jag hinner aldrig delta i Fredagsfärger men gillar verkligen att titta på dina bilder! Favorit: den första, gult & grönt i en perfekt kombination.

Kan dock bidra med några härliga ortsnamn från mina hemtrakter med omnejd. Vad sägs om Mensträsk, Gummarksnoret och Kusfors?

Den sista har med all säkerhet sitt ursprung från någon typ av hästverksamhet, men de andra... ? På min ära oklart :)

Veronica sa...

Härlig fredagsbidrag, klockrent!!
trevlig lördag önskar jag dig, själv skall jag laga mat till hungriga gäster, men i morrn är jag ledig och förhoppningsvis får jag njuta av det vackra vädret =)

Anonym sa...

Fint och somrigt, gillar namnet grisbäck, så koncist och enkelt. En gris och en bäck. Riktigt bra..

Mikabella sa...

Hur länge stod du i korsningen för att få ihop en gul och en grön buss? Haha super ju! Bra jobbat min vän.

Jah Hollis sa...

M: Inte speciellt länge faktiskt. De gröna och gula bussarna möts ständigt vid det torget. :-)

foto CHIP sa...

Riktig gulgrönt - kul med bussarna i rätta färger på samma bild :)

christina sa...

Gamla favoriter kommer tillbaka och bussarna har ju rätt färg.

Anonym sa...

Jag höll på att skriva någonting liknande som Solvarm skrivit men jag avstår nu, det är mycket skämt om det där just nu.

Jag håller med om att det är spännande med ortsanman och jag hade en gång en tanke på att fota alla jag såg, men så har det inte blivit.

Snygga gula och gröna bussar har ni också i Malmö. De kanske är på väg till Grisbäck?

/Avsändare Margareta

Ingrid sa...

Jag var inte med i fredagsfärger den här gången, men dina foton är ju helt perfekta till temat gult och grönt.

Ha en fin fortsättning på söndagen!/Ingrid

Nukke sa...

Bilden från gatan är bra !!!!

Anonym sa...

Själv bor jag i närheten av dessa skyltar,o jag lovar det är kanon här! (Speciellt Sommartid)
Mvh Nisse