Twingly statistik

onsdag 30 december 2009

Fyrverkerihelvetet tyckas ha dämpats

Malmö har i år, liksom tydligen många andra svenska kommuner, infört hårda restriktioner mot det sanslösa skjutandet av fyrverkerier som sedan ett antal år tillbaka pågått helt ohämmat under större delen av december. Vid årets nyårsfirande är det tillåtet att skjuta raketer från klockan 18 på nyårsaftonen till och med klockan två den första natten 2010.
Polisen ska också ha tagit saken på större allvar och satsat på att klämma åt de som bryter mot förbudet (och även de pengagiriga (samvetslösa?) fyrverkeriförsäljarna).
Och det tycks ha haft en dämpande effekt på de skjutglada.
Visst finns det de som finner en barnslig glädje i att bryta mot förbudet.
En och annan smäll (ibland undrar man om det är något slags luftvärnspjäser de fyrar av) hörs här i mina kvarter, men mest dånar det utifrån de stadsdelar där de fattiga sägs leva.
Min upplevelse är i alla fall, att det blivit mycket lugnare när det gäller detta fyrverkerivansinne. Förra året gick det inte många sekunder i tystnad under veckan före nyår.
Nu tror jag inte att fyrverkerirädda, som grannens snälla Bella på bilden här ovan, kan känna sig lugna. Det lär väl skjutas friskt på nyårsaftonen och för min egen del har jag inga invändningar: runt tolvslaget är det helt okej för mig.
Det här handlar inte om att vara glädjedödare, när man vill få detta att äga rum under mer kontrollerade former. De verkliga glädjedödarna är ju de som förjar "fira nyår" ett par veckor i förväg och förpestar tillvaron för så många.
Det enda jag nu undrar är: Varför gjorde man inte detta redan för flera år sedan?

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Tänk, jag har aldrig fattat det där med smällare och raketer. Fyrverkerier däremot är fint, men då ska dom skötas av proffs. Gott nytt på dig!

Frukostflingan sa...

Jag som bott i utkanterna av Stockholm där det också funnits restriktioner tror inte detta har någon större effekt, eftersom förövarna redan är långt borta då polisen anländer.
Jag har inte något emot fyrverkerier under ordnade former och tider, eftersom man då hinner rasta sin hund före smällandet.
Nu bor jag ju på landet och där smäller man av sina raketer i rätt tid, så jag slipper de värsta problemen.
Till sist önskar jag dig ett riktigt gott nytt år!