Twingly statistik

torsdag 11 juni 2009

En vinnarhäst ute på motorvägen




Vägen till jobbet är vanligtvis rätt ospännande, även om den är vacker, och i ordets rätta bemärkelse en transportsträcka.
Fördelen är att jag kan lyssna på musik i lugn och ro eller snacka lite med någon arbetskamrat om jag har någon sådan med i bilen.
Så lite förvånad blev jag igår när jag svängde ut på E65 mot Ystad och tryckte spiken i botten bara för att upptäcka att det var packat med bilar som körde väldigt sakta framför mig.
Förklaringen syntes då och då, lite guppande upp och ner, mellan de främst liggande bilarna. Det var en travhäst i full karriär, med sulky bakom sig men utan någon människa i sulkyn.
Den hade rymt från närliggande Jägersro travbana och var nu i väldig fart på väg mot Ystad.
Det dröjde inte länge förrän en drös polisbilar kört i fatt den, spärrat av vägen och stoppat trafiken (var är de annars när man behöver dem?). Folk från Jägersro fick stopp på pållen och tog hand om den medan polisen dirigerade oss tvåbenta trafikanter vidare på vår färd.
Kanske skulle man ta reda på vad hästen heter.
Den verkade ha vinnarskalle.

Jah Hollis

3 kommentarer:

MissMagicGirl sa...

Oj vad rafflande! Tur att den inte skadade sig!

Jah Hollis sa...

Den klarade sig fint, och ingen bil körde om den innan den var infångad. Jag tror den tyckte det var ett rätt uppiggande äventyr.

Ulrica sa...

Han har hört barnen jubla sommarlov och vill prova han också... gick inte så bra.