Twingly statistik

onsdag 10 juni 2009

Du sköna nya värld är här med PP

Det förvånar mig inte det minsta att man brukar använda uttrycket "att vara tillbaka i selen igen" när man kommer tillbaka till sitt jobb igen (om man nu har något) efter en lite längre ledighet.
Jag har nu jobbat två dagar efter tre veckors uppvärmningssemester och känner redan hur jag kommer efter med mit privata liv på något vis. Förvisso har jag väl extremt långa arbetsdagar (och kompenseras av längre sammanhängande ledighet efter ett jobbpass), men det känns som om jobbet slukar väldigt mycket tid.
Men kanske blir det ändring på det nu, när Piratpartiet inlett sin erövring av de politiska institutionerna. Nu har vi väl fått ett parti som jobbar för en drägligare tillvaro för oss alla, på alla fronter? Eller?
Jag är fortfarande lite förvånad över att en avdankad folkpartist och en ultrakapitalist (som tigger ihop till sin maltwhiskykonsumtion) lyckats få folk på vänsterkanten och antikapitalister att lägga sina röster på ett parti som vägrar tala om hur vi ska uppnå den nya, sköna värld de säger sig vilja ha.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Dani Scythe sa...

Efter som du är en flitig och bitsk kommentator på min blogg (vilket är jättebra, jag behöver ifrågasättanden) så får jag väl återgälda.

Piratpartiet bör kanske med sitt begränsade program och frånvaro av vänsterhögerfrågor snarare ses som en medborgarrättsrörelse än som ett politiskt parti. Enda sättet man kan få de flesta politikerna att lyssna i de här frågorna är dock att hota dem parlamentariskt. Jag önskar att så inte var fallet. Jag tror inte för en sekund att jag skulle komma överens med Christian eller Rick i ekonomiska frågor samtidigt som jag säkert skulle ha rätt mycket gemensamt med Amelia som stod som 2:a på deras lista. Det är lite som att jag faktiskt inte har koll på var ledarna för Amnesty eller Greenpeace står på en högervänsterskala men det hindrar mig inte från att ge pengar till dem.
Piratpartiet kan inte rädda världen. Vad de kan göra är att dra fram ett allvarligt problem i ljuset och peka på en utveckling som går åt fel håll. Vänsterpartiet har också försökt med detta men tyvärr inte varit speciellt framgångsrika. Om inte Piratpartiet hade funnits så hade V och MP ensamma behövts slåss för det här och de hade fått se sig överkörda då Alliansen inte är rädda för dem på grund av blockpolitiken och S inte är rädda för dem därför att S fortsätter köra på i någon slags maktfullkomlig maktpolitik som trängs i mitten. Nu måste alla svenska partierna förhålla sig till PP och de andra europeiska partierna måste förhålla sig till att liknande saker kan hända i deras länder. Framtiden får utvisa om jag hade rätt.

Dina personliga påhopp på Christian och Rick känns inte så relevanta att bemöta men jag tror inte att det på något sätt gagnar vänstern att ge sig på PP just nu utan vad som är viktigt för vänstern nu är att framstå som ett bra alternativ. Jag misstänker att du kommer se bra mycket färre vänsterfolk som röstar PP i riksdagsvalet.

Alla smutsiga detaljer sa...

Jag är också oerhört förvånad. Jag tror dessutom att PP har överskattat sin egen potential. Ingen kommer att vilja köpa deras röst och de kommen kanske till och med att stå helt utan grupp i parlamentet. I sådana fall kan de bara fylla sina egna fickor, inget annat.

Alla smutsiga detaljer sa...

PS, nu har jag dessutom läst Daniels kommentar och vill tillägga att vare sig Greenpeace eller Amnesty söker en plats i parlamentet och därmed behöver dom inte avkrävas svar, allra minst på individnivå, vart åt deras ekonomiska politik lutar. När det gäller "påhopp" på Christian och Rick så rekommenderar jag senaste numret av Fokus och andra intervjuver med dessa herrar.

Dani Scythe sa...

Alla smutsiga detaljer
Du uttalar det där om att ingen kommer att köpa deras röst som om det vore en säker sanning. Vore det inte bättre att vänta och se vart det här leder då du inte kan veta det.
Om Piratpartiet hade haft ett ekonomiskt program eller om de enskilda kandidaterna hade haft mandat att föra en ekonomisk politik efter eget huvud, då hade deras bakgrund varit ytterst relevant. Vänsterfolk inom Piratpartiet är ju dock medvetna om Christians bakgrund och folk har naturligtvis sagt att de ska hålla ögonen på den politik som förs. Min poäng med att jämföra dem med dessa organisationer är att det är lättare att jämföra PP med sådana organisationer än med heltäckande partier.
Jag har läst hela artikeln tidigare och diskuterat den och visst är det bekvämt att bara haka upp sig på vad han säger om ultrakapitalism men inte tex digital kommunism eller vad Sunde och Fleischer säger om honom. Att han skulle tigga pengar till maltwhisky är ett påhopp. Han har bett medlemmarna donera pengar till hans uppehälle då han jobbar med politiken på heltid och han har ingenstans sagt att han använder pengarna till att köpa lyxsprit, tvärt om så har han sagt att han inte köpt något sådant på jättelänge se Ekots intervju http://krokofil.krokodil.se/transkription-av-ekots-l%C3%B6rdagsintervju-med-rick

Jag tror att vänstern bara gör sig själva en otjänst genom att angripa PP just nu då de trots allt är ett parti som i mångt och mycket kämpar för samma saker som Vänsterpartiet gör i dessa frågor. Vad Vänsterpartiet dock kan göra inför riksdagsvalet nästa år är att visa varför de är ett säkrare alternativ än PP att rösta på i det valet. Det här valet är dock över. Den riktiga striden bör naturligtvis tas mot Alliansens politik. Striden bör ju stå mellan politiska idéer, inte bara handla om röster.

Bengavoice sa...

Det är på något sätt uppfriskande med ledande politiska företrädare som kallas vid förnamn till och med av sina motståndare. Jag har inte hört på maken sedan... Maggie?
Jo förresten. Saddam.

Jah Hollis sa...

Daniel, du är hjärtligt välkommen att kommentera på min blogg och jag har för avsikt att svara på det du skriver, men nu (mitt i natten) har jag kommit hem från ett långt och jobbigt arbetspass och kan inte tänka riktigt klart.
Dock tycker jag inte att det handlar om personliga påhopp att ifrågasätta vad Falkvinge använder pengarna han tigger ihop till. När frågan ställdes i Lördagsintervjun var den helt relevant och han skruvade sig som en mask på en metkrok när den kom upp (och han gav inget vettigt svar).
Ännu intressantare vore det att veta om han betalar skatt för pengarna som folk skänker honom.

Dani Scythe sa...

Tja, med personliga påhopp så menade jag inte att det var något fel med sådana, det är ju trots allt en blogg, jag har ingen aning om ifall jag har gjort några på min blogg men jag håller det inte för otroligt och jag kan mycket väl komma att göra sådana i en framtid om jag känner för det =)
Det var mest bara att jag inte fann dem så relevanta att kommentera.
Om han betalar skatt på pengarna är mer intressant, det vore tråkigt annars och kan skada sakfrågorna, det skulle dock inte förändra var jag la min röst då jag finner frågorna vara viktigare personerna. Som sagt, jag tror inte att jag skulle komma överens med honom en sekund gällande ekonomiska frågor och jag håller inte alls med honom när han uttalar sig om övrig politik som står utanför Piratpartiets program.