Twingly statistik

fredag 16 september 2011

Tema fredag den 16 september: Rikedom

Dags för ett nytt fredagstema hos Carina/Sinneskatten och denna gång är det: Rikedom.
Så värst många saker som signalerar rikedom (för min egen del) i ordets traditionella betydelse, pengar eller lyxiga ägodelar, har jag inte att fota.
Så det blir en bild från Kåseberga i Ystads kommun, tagen i onsdags.
Den ska symbolisera (håll i er nu) vilken rikedom det är att få bo i en värld där man får tänka fritt och säga vad man vill och röra sig fritt och där naturen inte är överexploaterad och det i alla fall finns någon slags strävan mot jämlikhet människor emellan.
Pretentiöst?
Det bjuder jag i så fall på, och jag vet mycket väl att alltför många inte får uppleva den rikedomen.
Därmed inte sagt att jag skulle tacka nej till en storvinst på spel eftersom det skulle ge mig möjlighet till en större personlig frihet.
Ekonomisk frihet är inte att förakta, men inte på andras bekostnad.
Och någon lyxlägenhet i Hongkong finns definitivt inte med på önskelistan.
Fler bilder på temat hittar ni här.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

20 kommentarer:

ulla laiho sa...

Jag håller med dig till hundra procent!

Skaparglädje sa...

I Kåseberga har jag varit.
Jättefint där.

Marie sa...

Pretentiöst...............absolut inte!!!! Kloka ord sa Bill, just det sa Bull.
Trevlig helg.

Pysselfarmor sa...

Absolut säger jag och håller med både Bill och Bull ;-)
Kåseberga har jag besökt.....där är vackert!

Pumita sa...

Njaaae, inte överpretto precis. Kan bara konstatera att jag inte kunde sagt det bättre själv! Perfekt tolkning och en snygg bild!

Kerstin: sa...

Ja tänk vilken rikedom att få bo i ett land där vi får uppleva friheten. Dessutom har vi en vacker natur. Den underbara bilden påminner verkligen om det.
Ha en skön helg!

Kerstins foto sa...

Inte det minsta pretentiöst. Jättefin tolkning och jag kan bara hålla med dig. Vad lyckligt lottade vi är.
Ha en finfin helg nu.

BP sa...

Inte ett dugg pretentiöst! Det är alltför många saker som vi tar för givit och det är bra att du påminner om dom. Självklarheter är absolut inte alltid självklara!!!
Bonus: din bild!!!

PS. Var på Fotografiska med Gärdsmygen ikväll. Där pratade vi just om dig och ditt härliga sätt att guida oss runt Skåne. DS

Monica o Jacob sa...

Nä pengar är inte allt här i livet;-)))

Beppan sa...

Vi ska vara väldigt rädda om den rikedomen!

Erik "Semlan" sa...

Efter att ha kikat på några olika inlägg bestämde jag mig för en ordfattig variant. ;-)
Men du summerar läget bra.
Håller med dig i din text.
Vackert foto har du också, Ser ju skapligt ut, vädret alltså.
Hoppas helgen blir lika fin. :-)

sinneskatten sa...

Hmm jag som trodde alla och jag menar alla utom min dotter har sån badkar i Malmö, det skrev du ju...
Men just dina ord här de tror jag på.
Kan bara konstatera att det här var ett tema som berör på olika sätt, det gillar jag!
Ha en skön och förhoppningsvis ledig helg.

4U2 sa...

Bara att bo nära havet är en rikedom!

Nett sa...

Härlig tolkning och underbart foto :)

Anneli Esséus sa...

Så kloka ord, jag kan hålla med till 100 procent!
Visst saknar vi Malmö ibland, vi bodde ju mitt i smeten liksom, med nära till allt. Men det finns också mycket vi INTE saknar. Om stan har ryckt upp sig kan jag inte uttala mig om då vi bara bodde där ett par år.
Det jag saknar är Möllan, med torghandeln, utbudet av butiker från världens alla hörn och de mysiga restaurangerna. Speciellt Carib Creole på Clesgatan. Min favorit, alla kategorier! Quisen på Pickwick och Victoria förstås.
Och Bullen! Och man får inte glömma fläsk med löksås på Bullen!
Jag jobbade på akuten i Malmö, älskade det, men saknar inte klientelet, hot och fula öknamn hör till vardagen där, tyvärr.
Jobbar på akuten här också, men här är ett helt annat klimat.
Om jag skulle tillbaka? Kanske, inte helt omöjligt faktiskt, skönt att ha nära till kontinenten och mysiga Köpenhamn förstås...

Bildgatan sa...

Där håller jag verkligen med dig och det ser verkligen underbart ut vid havet. Mina egna tankar gick åt samma håll men eftersom jag sällan är med på något tips, det händer, så är inte risken så stor att storvinsten hamnar hos mig. Hörde just sambo yttra något om att där sprack det. =)

SigridfraEnget sa...

Vilken underbar bild! Och jag håller med om vad du skriver.

Anni sa...

Fast ja och nej. Jag brukar säga till mina barn att de får tänka och tycka vad de vill, men inte göra och säga vad de vill. Med yttrandefriheten kommer ju också ett ansvar.

I övrigt håller jag med dig!

B i r g i t t a sa...

Det finns mycket tänk om rikedom och många åsikter också. Ingen säger nog emot din tolkning av denna frihet :)

Leovi sa...

Beautiful landscape with excellent light and a stunning sky. Greetings.