Twingly statistik

torsdag 3 november 2011

Bob Dylan återvänder till Malmö arena


Det är väl ungefär två och ett halvt år sedan Bob Dylan och hans band senast spelade i Malmö arena
Nu är det dags igen, och i kväll har han med sig Mark Knopfler, en gång i Dire Straits.
När den turnén annonserades ut höjdes ju förväntningarna något, kanske skulle samarbetet blåsa lite nytt liv i Dylans scenshow (som väl är så långt från just show man kan komma).
Knopfler och Dylan samarbetade ju framgångsrikt på Dylanplattorna Slow Train Coming och Infidels och att få höra lite inte alltför nötta nummer därifrån hade ju inte varit dumt.
Men förhandsrapporterna från Europaturnén så här långt tyder inte på att det skulle bli så, även om Bob Dylan ännu kan vara lite oberäknelig när det gäller låtval.
Men det lär inte vara någon större chans att vi får höra Slow Train (som Dylan spelade live senast 1987) eller Neighborhood Bully (som han aldrig lär ha spelat live) denna afton.
Dock dyker då och då Dylans och Knopflers kanske finaste samarbete, Blind Willie McTell (som inte fick plats på Infidels utan sparades till första Bootleg Series-boxen) upp i repertoaren.
Den hade ju suttit perfekt i afton.

Uppdatering 4 november: Jag har rättat till de konstiga ”spökfilmerna” som låg ovanför Dylanvideon. Jag återkommer med någon slags rapport från konserten.

Jah Hollis

7 kommentarer:

Leovi sa...

You will probably spend some time a tribute to Dylan as I did with Cohen. Besides good musician is a great poet.

BP sa...

Då vet jag ju var du befinner dig ikväll. Väntar med spänning på din recension!

XMasKid sa...

Bob Dylan is the Best!

BP sa...

Förresten: Grattis till finalplatsen i Fototriss!!! La min röst på dig - utan minsta tvekan. Skrev även en kommentar under omröstningsinlägget om hur jag tänkte. Om du orkar kan du läsa den, för det är det jag tycker.

Eva Nygren sa...

Hej, hur var konserten? Har bara läst HDs recension som var positiv!

Åke Blomqvist sa...

Dylan & Knopfler !!! två av mina favoriter WOW!!! Att jag inte visste det!!! Återkom gärna med ett repotage :)

XMasKId sa...

så, hur var dylan? recension, tack! :-)