Twingly statistik

söndag 13 november 2011

Fototriss 157, 13 november: Kvinnligt




Söndag den 13 november (en månad till lucia) är temat för Fototriss: Kvinnligt.
Det är minst lika svårt som temat Manligt, för ett par veckor sedan, kändes till att börja med.
Av BP fick jag förslaget att bara kopiera den trissen och byta män mot kvinnor och och manligt lektyr mot kvinnlig.
Faktum är, att jag nuddade vid tanken innan jag bestämde mig för att ta en cykeltur söndag förmiddag och se vad som dök upp. Och det blev, uppifrån och ner:
1. När jag stannade för att pumpa däcken vid en av kommunens cykelpumpar föll en kvinnlig blick på mig. Ja, från en affischtavla intill som som gjorde reklam för gud vet vad.
2. På andra sidan gatan låg parkeringshuset med ett kvinnligt namn, Anna, där man får använda väggen i gatunivå till graffiti.
3. Lite längre ner i stan stod Tamburmajorskan, ett kvinnligt föredöme som leder (den manliga)
Optimistorkestern i alla väder och tider.
Ja, så blev det den här gången.
Ett hundratal bidrag till hittar ni här.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

42 kommentarer:

Cina via Gizmo sa...

Men DU... Det blev ju en kanontriss på den rundan du tog..
Kalasfint.

KajsaLisa sa...

För utom namnet blev ju kändes inte parkeringshuset så kvinnligt, kanske den som döpte det hade ironi. Men kontrasten mellan den färglada taggade muren och den bruntråkiga väggen blev jättebra.
Gillar när bilderna inte är så självklara, man måste bygga en story kring dom.

BP sa...

Hahahaha!!!
Du är underbar Jah!!! Ja inte bara för länken som jag verkligen tackar (ödmjukast) för, utan för trissar som bara du kan åstadkomma - on the spur of the moment - som man skulle säga på engelska.
Självklart förstår du att parkeringshuset Anna är min absoluta favo. Äntligen någonstans där man få "klottra" under ordnade former. Mera sådant. Jag blir bara glad av det!!!

PS. Ja tänk att man kan bli glad av så mycket kvinnligt från Skåne;-) DS

Eva Trillian sa...

Gillar din triss :-) Kvinnlig utan att "hamna i diken" :-)

Polargrevinnan sa...

Härligt och oväntat. Jättebra. :-)

Barnens Hjältar sa...

Ja men det blev ju kanon, fyndigt tolkat!!

Anitas Blogg - Malta sa...

Vilken tur att du inte föll för frestelsen att byta dina bilder du så fyndigt använde vid tema manligt till vad kvinnor läser för lektyr i Pressbyrån ! Du samlade ju ihop en riktigt bra triss på din cyketur. Tack för kommentaren hos mig även om jag inte riktigt förstod det där med att många skulle kanske döma mina resonemang som fördomsfulla ?? Förklara gärna. Uppskattar verkligen att få kommentarer som inte bara är positiva utan som kanske ger en tankeställare. Hellre det än standardfrasen, "Fin Triss". Hälsar Anita från Malta.

Åke Blomqvist sa...

Klockrena bilder till veckans kvinnligt! Jag var medveten om att jag skulle få kritik, alla här skriver bara goda saker :) Synd att du inte vände bilderna bara :) Men jag skrev klart och tydligt i min start: Denna lördag... Tack för kommentaren, jag skjuter mycket från höften, kan bli rätt effektfullt då.

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Det var en väljobbad triss! Finns en tanke bakom varje bild.

Linnea sa...

Det färgglada parkeringshuset var ju kanon. Men din tolkning av tamburmajorska gillade jag verkligen.
Tack för kommentar hos mig/Linnea

Oliver sa...

Har en känsla av att många parkeringshus bär kvinnonamn, nu undrar jag plötsligt varför? Fin triss, med den manhaftiga tamburmajorskan som min favorit. Tack för att du tittade in till mina kvinnor!

Hedwig sa...

Cykleturer, eller andra turer på stan brukar ge ganska roliga resultat. Vilket du också bevisat i din triss. Jag gillar Optimistorkestern, fotade den när jag var i Malmö senast.

Kjell E sa...

Nästan som att dra från höften! Men det blev ju bra.
Orkesterledaren var häftig.

Steffe sa...

Snyggt fotat! Jag gillar inte klotter men så här på bild blev det ju riktigt snyggt!

Anonym sa...

Hade skrivit en lång komm. och skickat men det godkänns tydligen inte om man inte förhandsgranskar:-(

För mig som inte ser skogen för bara träd är det alltid roligt med dina stadsbilder. Känner igen mig ibland från tiden i Skåne. Tamburmajorskan var en intressant staty, är den ny, var står den och varför?

Maria Lundmark Hällsten sa...

Det blev en bra triss, temat till trots och det kanske är så man ska göra, ta kameran och ge sig ut och se vad man kan hitta.

Jag undrade också över klottret först, och tyckte inte riktigt att det stämde, men när man läser vad du skrivit så fattar man.

Gilla sa...

Reklamskylten visade ju lite kvinna, men garaget sätter jag frågetecken för, trots namnet och den fina graffitin. Tamburmajorskan var riktigt trevlig.

Sv: Jag är lite nostalgisk, så det fick bli bilder från gångna tider, för att visa att inte alla damer var hemmafruar, ens då.

Pialotta sa...

Tamburmajorskan, vilken läcker staty :) Reklamskyltar finns det gott om med kvinnligheter på.. så varför inte.. ska kolla upp det där :)

Cici sa...

I din triss blev Tamburmajorskan min favorit. Kanske symboliserar hon att det bakom många män finns en kvinna som visar riktning och takt.
Det är roligt att läsa kommentarerna till trissarma, som fotonybörjare lär man sig mycket. I alla fall om det står lite mer än bara "Fin triss". Jag håller med Anita från Malta att det är väldigt lite kritik i komentarerna.
Jag har bara varit med tre gånger och har inte ännu kommit underfund om vad som är huvudsaken, tematolkningen eller det fototekniska. Det klarnar väl så småningom.

Erik "Semlan" sa...

Din tolkning blev ju både rolig och annorlunda. Bra att du inte "bara bytte kön" på tidningarna i kiosken. ;-) Fast det hade ju så klart funkat.
Jag kan inte låta bli att undrar varför man gett parkeringshuset kvinnonamnet Anna?!
Optimistorkestern är en läcker statygrupp. Mina barn gillade figurerna och lät sig fotograferas som extra musiker när vi var där under en semester. ;-)
Finns onekligen mycket kvinnligt bland reklamaffischerna. De dyker på en lite överallt... din var inte så hemsk. Undrar vad den affischen handlar om?
Väljer tamburmajorskan i din triss, onekligen lite udda, men klart kul.
Tack för din kommentar.
Roligt att generationsfotot föll i smaken. :-)

ormbunke sa...

Nu har du lyckats igen.Ha de gott. Anita

ulla laiho sa...

Det är spännande att se dina tolkningar. Undviker parkeringshus om möjligt oaktat vad de heter och hur de ser ut. Tamburmajorskan är en riktigt läcker dam!

Nett sa...

Det blev ju en bra runda med kvinnliga tolkningar, snygg staty där på sista bilden :)

Jan Helleberg sa...

Fyndigt och kreativt, mycket bra triss. :)

Pysselfarmor sa...

Vilken tur du förklarade hur du tänkte - fattade ingenting av vad det handlade om....kreativt löst och skojsigt!

Sivinden sa...

Fine observasjoner! Liker godt skulpturen på det siste bildet. En artig triss!

kaxi sa...

De två första hängde jag inte riktigt med på vad som var kvinnligt förrän jag läste din text. Den sista är en bra bild på det manhaftigt kvinnliga:)

Linda Åkerström sa...

Bra att du skrev text till. Dom två första var jag för osmart att räkna ut.. :) Den sista är bäst!Hon är rå på något sätt(inte bara materialet..).

Gammelsmurfen sa...

Den sista blir min favorit trots allt...

Powered By Porridge sa...

Kul att se hur du tog dig an trissen och jag blev inte besviken :)

Anonym sa...

Vackra bilder , tamburmajurskan gillar jag, men parkeringshuset kunde varit snyggare.

jonna d sa...

En bra och annorlunda triss som fick mig till att må bra.
//jonna d

Anni sa...

Jag kan inte låta bli att känna det som små kvinnliga glimtar i en hård grå värld. Det kvinnliga är små bifigurer. Det är liksom bara i sista bilden som kvinnan är i förgrunden och då är hon i hårt material ...

En tänkvärd triss!

Catherine sa...

Urban triss.. I like it.

Sladdertackan sa...

Kreativt till tusen! Fantastiskt bra triss, men jag hade inte klurat ut den utan din text.

Barbro S sa...

Lite gåtfulla bilder utom den sista som jag direkt förstod och såg den kvinnliga skulpturen:)men med din text till blev det ju begripligt. Ganska roligt att bara ge sig iväg och se vad som dyker upp.

jacglenphoto sa...

Gillar att du tog dig ut och plåtade dessa härliga bilder - tycker det är så skoj at se hur vi tolkar temat så olika och ändå så lika i grunden.
Mycket trevlig triss Jah.
Ha en underbar vecka också förstås.

Marie-Louise sa...

Vilken härlig och kreativ triss.

Lusthuset sa...

Först TACK för alla trevliga kommentarer på min blogg. Hittar jag inte din kommentar på Fototrissarna så måste det vara något fel....du skämmer bort oss. Vad det gäller kvinnligt och manligt ...så visst gäller det jag skrev i lika hög grad män...SÅKLART!! Fri, oberoende, nyfikna och vackra män kan man väl bara älska! Ha en skön helg!!

http://wp.me/p1YIih-1D sa...

Lekfullt och med lätt hand, jag kan bara gilla ditt kvinnliga triss, liksom ditt manliga.

Lena Lindgren Hertz sa...

http://wp.me/p1YIih-1D sa...
Lekfullt och med lätt hand, jag kan bara gilla ditt kvinnliga triss, liksom ditt manliga. (jäklar vad jag jobbar med kommentarer och allt annat trix som inte funkar, lärospån sorry ;)

B i r g i t t a sa...

Kul triss och tolkning!