Twingly statistik

söndag 6 november 2011

Fototriss 156: Så här ser det ut där jag är (13)




Söndag igen, den första i november 2011 och dags för Fototriss 156 med det  återkommande temat: Så här ser det ut där jag är.
Det innebär pinfärska foton och mina är givetvis tagna under lördagen.
Uppifrån och ner:
1. Än har inte alla träd tappat alla löv, men det går snabbt nu trots den milda hösten. En blek novembermåne stiger i skymningen.
2. En inte så nogräknad grönsakshandlare har tagit återvinningsstationen för en soptipp och dumpat två lådor tomater bland höstlöven.
3. Det blev snabbt mörkt och jag drar till Coop för att skaffa nya livsmedelsförpackningar som så småningom ska ut till återvinningsstationen.
Fler bilder på veckans tema återfinns här.

Fram till klockan 19 denna söndag (då jag jobbar ett grymt långt pass) kan ni också kolla in de åtta bidrag som gått till ”final” i förra veckans tävlingstriss. Ett av dem är förvisso mitt, men kolla in alla och rösta sedan på det ni gillar bäst – här.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

68 kommentarer:

Monica o Jacob sa...

Ser ut ungefär som här förutom tomaterna, ja dom används till mycket återvinningsstationerna. Tomaterna blir min favorit, gör sej bra med löven.

Eva Trillian sa...

Mest bestående från mitt besök hos dig blir nog ändå tanken på alla förpackningar vi bär från affär till återvinning ... och en förhoppning att alla gör det så självklart som du!
Tack för dina ord hos mig :-)

Kjell E sa...

Återvinningsstationen hos oss, kallas på bygdemål; Skrölen.
Tycker att folk sköter sig mycket bra idag jämfört med för några år sedan, men undantagen sticker ut.
Din avvikare, blev ju bildmässigt bra. Men tycker ändå, att Coop-bilden fastnar mest hos mig.
Ha det bra.

cat sa...

Även om jag tycker att det är ett riktigt oskick att dumpa vad som helst på en återvinningsstation, så blev ändå tomaterna en lyckad bild åt dig.
Ska faktiskt ner till Malmö i veckan. Ska på tjänsteresa. Har tidigare bara passerat igenom eller förbi, så det ska bli intressant att se staden.

Sivinden sa...

Så fargerikt det er med bladene (og tomatene!) - men jammen lyser butikken opp i høstmørket den også. Fin-fin triss.

Kicki sa...

Vilken färggrann triss och nr ett är den jag gillar bäst!
Grattis till finalplatsen förra veckan!

Åke Blomqvist sa...

Härliga bilder! Sedan en stor eloge till färska bilder. Fint trissat trotts höstmörkret som faller på och din arbetstid. Bild 2 vart helfestligt och bra fångat!

ulla laiho sa...

Grattis till finalomgången förra veckan - föll pladask för de röda skorna.

Faller på samma sätt för bilden på tomaterna - påpassligt att fota dem!

Hero sa...

Härlig triss! ja. fortfarande går det att njuta av vackra höstfärger, men inte så länge tlll. Undrade hur tomaterna hade hamnat bland de vackra löven:) Fin bild blev det i alla fall.

Tinezza sa...

Jag trodde det var du som var kreativ med en tomatinstallation ;) Härligt med höstfärger i alla fall

LEna Norgren sa...

Löven har en fantastisk färg där de gör en mjuk bädd till tomaterna.Tittade på bilderna först innan jag läste din text och fantasin drog ju iväg md de två tomatlådorna....funderade på vad du skulle göra med så mycket tomater....

Ingrid sa...

Nu är det väl snart slut på fröjden med vackra höstlöv och även om jag inte gillar hösten något vidare så måste jag säga att din bilder är jättefina.

Bild nr 2 är både vacker och tänkvärd, så mycket tomater!

Ha en bra jobbarsöndag!

Susanne sa...

Jag kan verkligen inte sluta tänka på tomaterna, de tog över min hjärna helt och hållet!

Påpassligt att fota dem och bilden blev jättebra, men lite dålig stil att dumpa dem så där.

Anonym sa...

Javisst, tomatbilden - så läcker. Varför i hela världen kan man undra. Men du fick ju ett bra motiv.

Maria Lundmark Hällsten sa...

Vad mycket man kan hitta om man bara ser sig omkring. Fina bilder!

Axart sa...

Mycket färg kvar där, och väldigt fina foton:)

Ha en fin söndag/AX

Barnens Hjältar sa...

Härliga bilder, grattis till finalplatsen förresten :-)

Wickans värld sa...

Härliga höstfoton! Undra vem som kommer att återvinna tomaterna...?

Anonym sa...

Ofint att dumpa saker på det sättet, men blev en fin färgkontrast i bilden! Snyggt trissat och ha en bra söndag!

Anneli - A'la Foto sa...

Jag funderade på varför du ställt ut två lådor med tomater i höstlöven...skulle ha kunnats gjort just för estetiken men de kanske fryser! Såg sen...konstigt!

Ha en skön fortsättning på dagen!

Bitten sa...

Jag undrade just varför tomaterna stod ute bland löven ...

Anonym sa...

härlig triss på din lördag.

Erik "Semlan" sa...

Vilket udda foto, ditt andra.
Inte varje dag man finner en massa tomater bland löven! ;-) Jag väljer det i din triss. Det sticker verkligen ut.
Det är onekligen ett ständigt bära hem och sedan bära bort rester till återvinning. :-)
Solen har jag inte sett sedan förra helgen! Mycket mörker nu, kan jag tycka. Det får du med snyggt i din triss.
Jag har varit förbi och röstat på tävlingen. Grattis till finalplatsen. :-)

kaxi sa...

Höst med löv och mörker. Tomaterna ser verkligen malplacerade ut:)

ormbunke sa...

Oj vad mycket ketshup det kan bli. Kul bild bland alla löven.Ha de gott. Anita

Ingalill sa...

Tomat bilden blev ju jätte tuff :)

BP sa...

Tvåan är helt i min smak - i dubbel bemärkelse alltså. En färgklick bland alla ockerfärgade löv och tanken på att kolla om de fortfarande går att göra en soppa av "springs to mind" om man säger så;-)

Marja sa...

Ett något överraskande foto med tomaterna bland alla löven, tills jag läste vad det handlade om.
Fin triss, som verkligen handlar om här och nu... eller kanske där och då.:)

Gunvor sa...

Fin triss. Tomatlådorna skulle jag vilja ha. Läcker bild på dom!

jonna d sa...

Fina bilder. Gillar framförallt den första bilden - så fint ljus i den.
Lycka till i tävlingen också!
//jonna d

Sister Moonshine sa...

Fina tomater bland löven. En liten överraskning!

Pysselfarmor sa...

Innan jag läste texten och bara såg bilderna tänkte jag att nu ska du laga en härligt varm och god tomatsoppa för dina gäster
;-))

vacker bild blev det dock med tomaterna dumpade på fel ställe....

Lena sa...

Det blev jättefina höstiga bilder! Den med tomaterna var extra fin.

Benita sa...

Gillar din tomatbild. Härliga färger.

Anitas Blogg - Malta sa...

Vilken kul triss kombination. Tomatlådorna bland höstlöven tycker jag är bästa bilden. Tack för dina kommentarer hos mig.

Anita A sa...

Jag kan bara instämma i bedömningen att tomatbilden är den intressanta. Lite oväntad kombination, gula löv och röda tomater!

Anonym sa...

Jag gillar de genomgående höstfärgerna - med en snygg övergång till det icke-organiska motivet i sista bilden! Snyggt trissat!

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Tomaterna gör sig fint bland löven men det är klart, att bli avdumpade på det viset är väl inte lika fint

Photos by Storm sa...

Jag ser att vann dimma-tävlingen den här gången. Däremot är det inte mycket med KFF just nu. Tråkig avslutning för Sobralense också. Ja ja, vi får komma igen till våren. Ha en fin vecka/Lis

Linnea sa...

Tomaterna? Tog du hand om dem? Även en tomatlåda har väl rätt att bli respekterad.
Fin triss Jah.

SigridfraEnget sa...

Snyggt trissat.

KajsaLisa sa...

Skönt att du fått in lite färger i bilderna när allting är så grått ute.

Pialotta sa...

Oväntat att se tomater bland löven. Folk gör hur dom vill tydligen :( Men så klart det blir favoriten bland dina foton :)

Kerstin sa...

Ja de där tomaterna skulle ju kunnat vara en konstinstallation av dig. Märkligt att folk gör på det där sättet. Men en snygg bild till din triss blev det ju och hela trissen är bra, ni har en hel del löv på marken ni med. Antar att det varit en del höststormar hos er också?
Och du: grattis till andraplatsen i tävlingen. :)

Gbgmamman sa...

Underbar triss. Trodde först att fotot på tomaterna var iscensatt. Härligt där dom ligger mitt bland höstlöven! :)

B i r g i t t a sa...

Tomaterna ser verkligen mal placé ut men det är ändå bilden som jag fastnar mest för - antagligen kontrasterna i motivet :)

Erik "Semlan" sa...

Grattis till ditt fina andra pris i tävlingen nyligen! :-)

Anki sa...

Härlig, färgrik triss och även om det är korkat att ställa tomaterna på återvinningsstationen, så blev de verkligen bra på bild,
Ha en fortsatt bra vecka!

Nett sa...

Färgrikt och verkligen höststämning :)

4U2 sa...

Ett stort GRATTIS till din andra plats hos Fototrissen! Det gjorde du bra!

Charlotta sa...

Härlig triss! Gillar speciellt bilden på tomaterna, men inte att de hamnat där förstås.

Ha en fortsatt skön vecka och tack för kommentar hos mig. :)

Olga T sa...

Grattis till silverplatsen och som du vet röstade jag på dej!

Anne-Lie sa...

Gillar de röda tomaterna i det gula!

Barbro S sa...

Härliga färger i din triss, bild 2 och 3 så färgmässigt lika och på något vis hänger även motiven ihop som du skriver:).

Kerstins foto sa...

Tack snälla du för ditt grattis. :)

Anonym sa...

Hösten sprakar som neon, därför blir bilden på Coop min favorit. Ett bra exempel.

Sladdertackan sa...

Det ser bekant ut - förutom tomaterna, men vacker bild blev det.

Cici sa...

Här får man scrolla länge för att få sig en plats att komentera på. Grattis till den fina placeringen i tävlingen!
Mittenbilden i veckans triss hos dig är verkligen en överraskning mitt i all höst. Det kanske det var för dig också. Kul.

Leovi sa...

They really are some very beautiful photos, I like the blanket of leaves, mysterious with boxes of tomatoes.

Gilla sa...

Ja, hösten är verkligen närvarande nu. Det visar dina bilder också. Tomaterna finns ju även på Coop, så det hängerju ihop också.

Sv: Ja, äntligen fick jag igång mej själv att baka nåt. Det var ju mitt Barnbarn som inspirerade mej. Vi drack nyss eftermiddagskaffe med varsin muffin. Gôtt!

Gilla

Bildgatan sa...

Mycket återvinning på olika sätt, bra. Funderar över varför, tomaterna ser ju ut att vara helt ok, tur för dig som fick en mycket annorlunda och kul bild.

Anni sa...

Och en riktigt röd tråd har du i din triss! Kan inte låta bli att undra om du tog tillvara på tomaterna eller lät dem ligga?

veiken sa...

Jag fastnade länge vid din mittenbild. Den visar verkligen att det har varit sommar på hösten. Läckert!

Mimmione sa...

de två sista bilderna är härliga, trots att motiven är helt olika så går färgerna ihop

Cina via Gizmo sa...

Man upphör aldrig att förvånas över vad folk slänger överallt.

Steffe sa...

Fina höstbilder! Instämmer i alla kommentarer om tomaterna: Trist med denna miljöförstöring, men det blev en fin bild!

aw sa...

Hej och tack för din kommentar hos mig.
Jättefina bilder du tagit och jättefina färger. En hyllning till hösten:)
Absolut inget illa ment till andras bilder men det blir mycket grått och man är nog deprimerad av allt grått ute just nu.

Anonym sa...

En silverplats är mycket bra. Undrar över tomaterna, de ser ju fina ut.