Twingly statistik

måndag 28 november 2011

Fototriss 159, 27 november: Mysigt




Söndagen den 27 november är just över och en bra bit över 100 deltagare har lämnat sina bidrag till veckans nya Fototrisstema: Mysigt.
Själv har jag alltid haft någon slags ambivalent inställning till begreppet ”mysigt”, jag använder nog aldrig själv uttrycket, och har aldrig riktigt greppat vad det står för.
Så jag tänkte faktiskt hoppa veckans triss och tog i stället en tur ut till Västra hamnen i Malmö för att se hur den annalkande stormen tedde sig.
Kanske tyckte måsarna vid havet att det var mysigt att lyfta på de tilltagande vindarna, för fler och fler av dem gav sig upp och seglade nästan stillastående.
När det sedan började ta i på riktigt drog jag och handlade och for hem.
Kanske skulle jag kunna säga att det var mysigt att komma in och sedan höra hur stormbyarna ven utanför. Men jag skulle nog inte vilja beskriva mitt hem som ”mysigt”.
Men jag trivs rätt bra här ändå.
Och stormen den håller i sig än, så här efter midnatt.
Fler ”mysiga” bilder här.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,


42 kommentarer:

LEna Norgren sa...

Du har en härlig tolkning och jag gissar att det kan vara mysigt att vara inne när stormen drar fram och väl inne kan ju oväder faktiskt vara mysigt!Erat vridan hus fascinerar mej du får alltid till så läckra bilder med det som modell!!!!

Eva Trillian sa...

Skönt med "mysigt" som kanske tar oss utanför våra egna mysiga zoner.
Ingen som berättade för dig att man ska vara rädd om si,g och stanna inne, när det stormar så mycket? ;-)

Kjell E sa...

Stormen verkar ha avtagit och här var det frost!!! när jag skulle hämta tidningen.
Förstår din tveksamhet till temat, men du löste det ju bra.
Här i huset är det väl barnbarnen som infört ordet mys, fredagsmys, med allt vad där tillhör.

Beppan sa...

Mys för måsar - kul variant!! Dom verkar verkligen mysa i vindarna. Rör bara lite smått på vingspetsarna och surfar på vindarna.....

Storm och regn kan vara intressant att betrakta! Och härliga bilder kan man få. Fast ibland är det säkrast att hålla sig inomhus. Mysigast i alla fall :-)

Cici sa...

Det är väl alltid lite knepigt med ord som förmedlar känsla - det betyder antagligen olika för varje människa, men du verkar ha mått gott på din tur till havet, fåglarna gjorde det antagligen också, och att sitta inomhus i trygghet och betrakta vädrets makter som härjar utanför kan kännas mycket bra. Rentav mysigt.

Linnea sa...

Att betrakta en storm, havet och måsarna som kretsar har en speciell mysfaktor. Särskilt från insidan av ett fönster. Det lär ha stormat ordentligt söderhus. Du vet väl Jah att du ska hålla dig just inomhus. Så trissen blev ju mysig ändå!
Tack för kommentar hos mig/Linnea

Steffe sa...

Mysiga, stämningsfulla bilder!

judotter sa...

Undrar hur mysigt det är att bo högst upp i Malmös kända torn när det är full storm?

Anonym sa...

Du har vänt på begreppet precis som jag; mysigt att se dina stormiga bilder från insidan i lugn och ro.
Nog vet du väl vad mys står för...att ha det särskilt gott helt enkelt;-)

Leovi sa...

I love these beautiful skies with a lovely twilight. Have a happy week.

anemonen sa...

Du som jag använder inte ordet mys så mycket. Jag har nog aldrig nämnt det som många gånger som i trisserna. Dina bilder gillar jag för att de är annorlunda men passar ändå in. Jag tror visst att himlen där nere har varit blåare än här. Hos sonen min har vinden inte varit givmild, och på landet här har det varit strömlöst ett bra tag men nu börjar det återhämta sig. Idag har till och med solen visat sig. ha en fin vecka.

Anitas Blogg - Malta sa...

Ja, här gäller det att vara snabb med sitt bidrag om man inte ska hamna över hundrastecket ;-) Underligt eftersom utmaningen pågår hela veckan. Mysigt, ja det kan tolkas på många sätt och är inte ett ord som jag heller använder så ofta. Dina bilder och tillhörande text tycker jag om. När stormbyar härjar är det nog trots allt "mysigast" att vara inomhus, i värmen. Hoppas stormen hos dig bedarrat.

Linda Åkerström sa...

Snygga bilder! Hos oss valde vi också det mysiga utomhus :)

Emma sa...

Vilken fin triss :D
Nedersta bilden är helt suverän :D

Monica o Jacob sa...

Vilka läckra bilder, klart måsarna mös;-)

Anni sa...

Nu blir det lite vemodigt hos dig när du trotsar både mysigt och längtan ...

Att komma in i värmen är alltid mysigt efter en stormande promenad och dina bilder är mycket stämningsfulla!

Sivinden sa...

En usedvanlig vakker triss! Slik blir det når man følger hjertet istedenfor å tvinge seg inn i en allmenn oppfatning av begrepet "mysigt".

Charlotta sa...

Tre fina bilder. Begreppet mysigt är nog som sagt olika för alla.

Hedwig sa...

En typisk Jah-tolkning. Helt perfekt motvikt till alla gullepluttiga mysfoton.

Kicki sa...

Först trodde jag...ska han inte vara med...men så blev det, ändå! Jag tycker det blev mysigt för det fick mig att tänka på film, speciellt den i mitten...King Kong...vet inte varför!

Jan Helleberg sa...

Du fick till en mysig triss ändå. Fina bilder. :)

Misswhatsit sa...

Mysigt är ju ett relativt begrepp. Gillar din lite annorlunda tolkning av temat:) Fina foton.

Powered By Porridge sa...

Fina färger på himlen, men fåglarna ser inte ut som vanligt så det syns verkligen att något är på gång! Tjusigt fångat!

ormbunke sa...

Hoppas fåglarna kunde krypa in nånstans och få det mysigt när stormen drog fram som värst. Visst kunde det bli mysigt inne fast hjärtat satt i halsgropen när det smällde och dånade utanför.Ha de gott. Anita

Polargrevinnan sa...

Med fin text till dina fina bilder och att få komma in i värmen efter foto-promenaden - det var trivsamt = mysigt.

Barbro S sa...

Härliga bilder och myset skapas väl just av kontrasten till stormens dramatik när du stiger in i ditt skyddade hem. Mysigt med fåglarna också:).

Anonym sa...

Inte helt fel att "mysa" innomhus när stormen viner. Fin triss.

kaxi sa...

Min arbetskamrat har roligt åt mig när jag gormar över ordet "fredagsmyyyys" som ofta används på Facebook. Men riktigt sköna bilder bjuder du på. Jag älskar blåst.

Nett sa...

Härlig tolkning :) Jag använder däremot begreppet mysigt ofta, ja säkert varje dag :)

Anita A sa...

Härliga bilder med mörka moln och storm. Måsarna kring Turning Torso fick fina glidarvindar hoppas jag. Uppskattar frånvaron av traditionellt mys i din mystriss.

Erik "Semlan" sa...

Snygga före stormen bilder... :-)
Intressant text, bra skrivet.
Gillar foto två, med turning torson och måsarna. ;-)
Du har rätt. Så klart finns det fördelar med alla våra årstider och förändringar som sker. Jag överdriver en del ibland... ;-)
Men hellre sommar än vinter.
Ha en skön vecka.

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Det var nog en dag av glädje för alla som behöver/gillar vind.
Vi andra kunde ju sitta inne och mysa i värmen :)

Marie Louise sa...

Helt klart mysfaktor att vara innomhus vid busväderlek..♥

4U2 sa...

Ja, vi uppfattar ordet lite olika och maken har nog aldrig ( iaf mkt sällan, måste varit när vi träffades!) använt ordet heller :)

Anonym sa...

Det roliga med det här trisset är ju att det visar ett helt spektrum av hur olika vi kan tolka ett litet enkelt ord som mysigt. Fina bilder och nog så mysiga.

Ingrid sa...

Ja visst är det mysigt med mörka moln och lite ödesmättat väder. Fina bilder från verkligheten precis som den är. Snyggt.

miss_cat sa...

Haha ja vi är nog "tomtefamiljen" Blir ngt tillskott varje jul...jag håller med om att mysigt är ngt relativt och för stunden. Tycker nog att "ge ro i själen" är en bra beskrivning för mysigt. Hoppas du får en bra vecka och visst är öppna vyer en lisa för själen?...

Anonym sa...

Storm *är* mysigt! Så länge man är trygg från den... ;) Härligt ljus i dina bilder!

Oliver sa...

Det märks i bilderna att något är på gång. Ett intro till en ny kriminalhistoria är min känsla. Vet man hur mycket tornet svajade i stormen?

Gilla sa...

Jag för min del tycker verkligen inte att det är mysigt med höststormar. Men vackra bilder var det och vem vet, det är kanske flera som tycker om hösten. Jag hatar den och älskar våren och försommaren. Det är mina årstider.

Sv: I i vilket fall som helst så vill jag tacka dej för din fina kommentar på min Fototriss den här veckan. Jag vill försöka vara annorlunda. ;-D

Åke Blomqvist sa...

Mysigt :)

aw sa...

Jo, nog förstår jag att det var mysigt att komma hem, fryser när jag ser bilderna ;)