Twingly statistik

onsdag 16 februari 2011

Den tragikomiska vardagsrealismen


Jag har sovit ett par nätter i min övernattningslägenhet i Kristianstad eftersom jag är igång och jobbar igen.
När jag kom dig på natten satt lappen på bilden ovan uppsatt i trappuppgången precis innanför ytterdörren.
Uppenbarligen händer det saker i huset när jag inte är där, dramatiska saker som jag inte haft en aning om, ifall jag inte fått veta det på detta vis.
Det handlar om tragikomisk vardagsrealism på hög nivå; den som skrivit lappen är uppenbarligen rätt upprörd, men håller ändå en anständig ton.
Säger vad han eller hon tycker behöver göras.
Det är bara att hoppas att det tar skruv på något vis.
Meddelandet hör ju dessutom utan tvivel hemma i den här samlingen.
Och jag kan ha en viss förståelse för att man inte går in och intervenerar direkt hos paret i fråga utan håller sig på lite distans. Den svenska modellen.
Den svenska modellen av utrikespolitik diskuterades i riksdagen i dag. Av vad jag har förstått demonstrerade utrikesminister Carl Bildt ännu en gång sin arrogans och att han måste platsa högt på listan över världens sämsta utrikesministrar.
För övrigt är det quiz i afton igen, en aktivitet som kan vara i fara i framtiden för min del eftersom det för femtielfte gången planeras schemaomläggningar på jobbet.
Visst, det är bra att ha ett jobb.
Men vad är ett jobb om man inte har något vettigt privatliv?

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Maj Korner sa...

Den lappen platsar helt klart här!

http://www.argalappen.se/

BP sa...

Jag vet att du kanske inte förväntar mig att jag skrattar, men den lappen har den inverkan på mig.
Som du säger var tonen extremt klar - och civiliserad - men ändå - lappen borde vara ett inlägg i lokaltidningen - minst:-)))

Anonym sa...

Helt underbar lapp, bra formulerat, får även mig att dra på smilbanden, även om orsaken till meddelandet är tragisk på mer än ett sätt.

Jah Hollis sa...

Mina arbetskamrater skrattade gott åt lappen. Det finns både komik och tragik bakom den, ingen tvekan om det.

Erik "Semlan" sa...

Onekligen välformulerad "arg lapp"! Helt klart händer det saker där i huset.
Helt sant som du avslutar inlägget. Arbetet kan inte vara allt, måste finnas tid till annat också. Hoppas det löser sig med nya schemat. :-)

Eva Nygren sa...

Himla härlig lapp. Och kanske slår den en direktkontakt. Man kan fundera, i lugn och ro, över förslaget att flytta ut i skogen, om inte annat!

Carola sa...

ojdå, hoppas de tar rådet så det blir lugnt i huset. Arga grannar är inget att leka med. Det där med lappar är roligt tycker jag. En gång hade jag en övernattningslägenhet i Jönköping och där stod en stor lapp i tamburen "Var vänlig, kasta ej ut sopor genom fönstrena" :)