Twingly statistik
Visar inlägg med etikett krångel. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett krångel. Visa alla inlägg
tisdag 23 juni 2009
Bob Dylan har bitit sig fast i min bil
Ja, den gode Bob Dylan sitter, sedan snart ett dygn, stadigt fast i min bil som står på parkeringen här utanför huset.
Naturligtvis är det inte Bob personligen som sitter där, utan en cd med honom som fastnat i min kära cd-spelare. När jag skulle stiga ur bilen på parkeringen vid jobbet i går vägrade cd-spelaren att mata ut skivan jag lyssnat på.
Hur jag än tryckte och lirkade och vädjade och svor stannade skivan kvar i spelaren. Och där är den än, när det är dags att ge sig iväg till nästa arbetsdag.
Jag har inget emot John Wesley Harding, skivan som fastnat, det är ett av Dylans mest fascinerande album. Men tanken på att jag bara ska kunna lyssna på just den skivan för all framtid i bilen driver mig till vansinne.
Inte nog med det: jag har hela bagageluckan fylld med kassar med förpackningar och annat skit från vår överflödslivsstil som jag tänkt köra till återvinning. Men det verkar som om ingen orkat tömma de överfulla containrarna efter midsommarhelgen för på vissa återvinningsstationer ser det mer ut som en sopstation.
Jag avskyr när saker och ting jag betalt dyra pengar för plötsligt bara slutar fungera, eller när samhället tjatar om att vi ska vara duktiga och tänka på miljön och sedan inte gör det lätt för oss att göra det.
Jag kommer att dumpa skiten på en p-plats på väg till jobbet. Jag kommer att bli som Michael Douglas rollfigur i Falling Down om alla dessa småmotgångar fortsätter att staplas ovanpå varandra.
Jah Hollis
Andra bloggar om: Bilar, cd, musik, Bob Dylan, John Wesley Harding, Krångel, Skräp, Återvinning, Miljö, Michael Douglas, Falling Down, Ilska
tisdag 17 mars 2009
Jah Hollis gillar inte när det krånglar
Jag har bara använt mig av Blogger som bloggverktyg sedan jag började blogga för snart två och ett halvt år sedan.Jag halkade in på bloggandet på ett bananskal och jag har kört på i det spåret.
Jag har väl funderat på att ändra på designen kanske, den känns lite svart och trist ibland, men jag kommer inte till skott och det mesta har fungerat bra ändå.
Men alldeles nyss, när jag skrev mitt förra inlägg (det precis under detta i listan) råkade jag ut för något märkligt.
När jag skrev in mitt för mänskligheten så omvälvande budskap bröts inte raden när jag kom ut till kanten där den här rutan slutar till höger. Texten bara fortsatte och fortsatte ut till höger utan att brytas till en ny rad. Jag fick sitta och pilla med texten och göra nya utgångar för att den skulle hålla sig inom rutan och bli läslig.
Krångel!
Jag avskyr när saker jag väntar mig ska fungera, utan synbar anledning, börjar att krångla.
Det var bara det jag ville säga.
Så ni vet.
Och att nu fungerar det tydligen som det ska igen.
Jobbet kallar!
Jah Hollis
Andra bloggar om: Blogg, Blogga, Skriva, Blogger, Bloggverktyg, Krångel, Design, Layout, Typografi
Etiketter:
blogga,
blogger,
bloggverktyg,
fungera,
krångel
tisdag 13 november 2007
Ett par små vardagslustigheter
Jag var i förrgår, tog faktisk bilen dit, i en butik som ingår i en kedja sydsvenska databutiker, med vad jag vet bra rykte, för att inhandla ett par saker jag kände att jag behövde.
Jag kom bara en stund före stängningsdags, men eftersom jag visste precis vad jag skulle ha tog handlandet inte lång tid.
Det vill säga till det var dags att betala.
Jag drog fram mitt kort och drog det i kortläsaren och godkände betalningen. Sedan skulle jag bara ha mitt kvitto och åka hem igen.
Men affärsbiträdet blev längre och längre i synen eftersom tiden gick och det inte kom något kvitto. "Ja, vi har installerat ett nytt datasystem och det krånglar ibland. Nu har det gått hela dagen, men det är typiskt att det ska hänga sig när sista kunden ska betala."
Han ringde förtvivlat till supporten där det givetvis var upptaget.
När han så småningom kom fram blev han guidad genom en räcka kommandon som så småningom ledde till att han i alla fall fick ut ett kvitto till mig (jag behövde ju kvitto som garanti i fall det skulle visa sig bli problem med varorna).
Jag tyckte bara det var så befriande på något vis att även i databutiken kan datorerna hänga sig.
Jag kunde inte låta bli att travestera Per Ahlmark och säga ett glatt "Lycka till nu med datorerna!" när jag gick.
Ser i tidningen att Österlenföretaget Knut Edstrands byggnads AB annonserar efter en kontorsassistent. Och hur förkortar detta företag sitt namn då. Jo, KEBAB!
God natt!
Jah Hollis
Andra bloggar om: datorer, databutik, butikskedja, sydsverige, malmö, kvitto, support, per ahlmark, kebab
Jag kom bara en stund före stängningsdags, men eftersom jag visste precis vad jag skulle ha tog handlandet inte lång tid.
Det vill säga till det var dags att betala.
Jag drog fram mitt kort och drog det i kortläsaren och godkände betalningen. Sedan skulle jag bara ha mitt kvitto och åka hem igen.
Men affärsbiträdet blev längre och längre i synen eftersom tiden gick och det inte kom något kvitto. "Ja, vi har installerat ett nytt datasystem och det krånglar ibland. Nu har det gått hela dagen, men det är typiskt att det ska hänga sig när sista kunden ska betala."
Han ringde förtvivlat till supporten där det givetvis var upptaget.
När han så småningom kom fram blev han guidad genom en räcka kommandon som så småningom ledde till att han i alla fall fick ut ett kvitto till mig (jag behövde ju kvitto som garanti i fall det skulle visa sig bli problem med varorna).
Jag tyckte bara det var så befriande på något vis att även i databutiken kan datorerna hänga sig.
Jag kunde inte låta bli att travestera Per Ahlmark och säga ett glatt "Lycka till nu med datorerna!" när jag gick.
Ser i tidningen att Österlenföretaget Knut Edstrands byggnads AB annonserar efter en kontorsassistent. Och hur förkortar detta företag sitt namn då. Jo, KEBAB!
God natt!
Jah Hollis
Andra bloggar om: datorer, databutik, butikskedja, sydsverige, malmö, kvitto, support, per ahlmark, kebab
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)