Twingly statistik

fredag 26 september 2008

Vad har stackars Daniel Powter gjort?


Jag läser regelbundet de brittiska rockmagasinen Mojo (jag prenumererar på den), Uncut och The Word. Då och då köper jag också ett nummer av brittiska Q eller amerikanska Blender (den med de sexistiska omslagen).
Det innebär att jag konsumerar mängder av recensioner av nyutkomna och återutgivna skivor. För trots snacket om skivindustrins snara död, kommer det fortfarande varje månad ut mängder av skivor, både cd, vinyl och nerladdningsbara.
Jag tycker man ska vara sunt skeptisk till recensioner; de handlar dock till syvende och sist om ett personligt tyckande. Men de kan vara rolig läsning och en vägledning till skivor man ska kolla upp.
Fortfarande händer det att en skiva får full pott i en tidning och ett mera ljumt mottagande i en annan. Dock verkar det som om man ofta är ense när det gäller att dela ut det inte särskilt ofta förekommande ettpoängsbetyget, det vill säga en total sågning.
Och då spar man heller inte på sin förmåga att uttrycka i ord varför man så totalt ogillar plattan i fråga. Och det är ofta rolig läsning, roligare än berömmet man ger en platta man älskar.
Två klassiker är (jag minns tyvärr inte vilka skivor det handlade om, men det spelar mindre roll):
• "Att lyssna på den här skivan är som att tugga på aluminiumfolie när man har hål i tänderna."
• "Det känns som om det tar längre tid att lyssna sig igenom den här skivan än det tog att spela in den."
En kille som får sig en rejäl avhyvling i både senaste Uncut och senaste Mojo är kanadensaren Daniel Powter och hans nya skiva Under the Radar (en stjärna som betyg i båda tidningarna).
Jag känner igen namnet, men har lyckats missa hans jättehit för några år sedan, Bad Day, eller kanske har jag bara förträngt den. Men man får ju ingen lust att satsa på hans nya skiva (låten ovan kommer från den) när man läser följande:
• "When he borrows Bruce´s "baby I was born to run" for Best of Me, it´s a laugh-out loud moment, because Powter appears born only to peddle platitudes." (Mojo)
• "...so fabulously boring that it verges on anti-matter. This is music that was manufactured to be played everywhere except those places to which people go when they want to hear music." (Uncut)
Stackars Daniel Powter!
Vad har han gjort dom?

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Mikael K sa...

Jag har inte lyssnat på DP, men tycker nog att recensenterna lika mycket uttrycker avundsjuka som dissande.
Nyfiken på musiken blir jag även just den låten du la ut inte var så upphetsande. Men rar är videon, väldigt rar.

Jah Hollis sa...

Jag ska säga att det inte är min typ av musik, men han låter väl varken sämre (eller bättre) än många andra man hör i radioskvalet.
Och jag tror att det är det här lite likgiltiga de reagerar mot. Sågningar av guds nåde är det hur som helst.

Anonym sa...

Powter får väl lära sig svenska. Kristianstadsbladet ger plattan en trea.

Anonym sa...

just nu kan du vinna en träff med daniel powter:

http://www.text.nu/nyheter-trender/utlottning-traffa-daniel-powter-pa-onsdag-i-stockholm.html

Anonym sa...

Hahahaha! Jag sökte recensioner om just denna platta eftersom jag tycker den är kanon. Upptäcker att min uppfattning inte alls delas av andra. Av mig får den ändå fem glada solar!

Jah Hollis sa...

Micke: Av detta kan man lära två saker.
1. Smaken är som baken.
2. Man ska lita till sig själv först och främst när det gäller musik.
Ha det!

Spectatia sa...

Du har faktiskt rätt i att sågningar ibland kan vara en konstart.

Kanske titeln på den där Bad Day-låten (som jag själv gick och skrålade på ett bra tag) blev en självuppfyllande profetia för Powter...