Twingly statistik

fredag 18 mars 2011

Tema fredag den 18 mars: Smart


Det har blivit fredag igen och det är dags för ett nytt fredagstema hos Sinneskatten/Carina, och det ska vara något som är Smart.
I går torsdag var det den Irländska nationaldagen, Saint Patrick’s Day, som ju firas världen över.
Jag hade lite funderingar på att ge mig upp till stampuben Pickwick och fira den där (jag skulle egentligen sett Bob Marleys gamla kompband The Wailers på KB, men den konserten var inställd), men det drog ihop sig till ett sådant busväder att jag stannade hemma.
Iskallt regn med inslag av snö föll över Malmö och visst kunde jag varit smart och tagit bussen upp till stan, men jag stannade hemma.
Det var i och för sig kanske smart eftersom jag ska jobba fredag.
Men i största allmänhet är det smart att åka buss när man ska ta sig fram i Malmö.
Smartare än att ta egen bil i de allra flesta fallen.
Fast helst tar jag cykeln.
Om det är väder för det.
På bilden ser ni "min" buss, fyran, på väg att plocka upp mig på Lundavägen.
Fler bilder på den smarta temat finns här.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

16 kommentarer:

Bitten sa...

Visst är det smart att åka kollektivt, om man inte har bråttom.

Kjell E sa...

Jodu, det är smartast med kollektivtrafik, både kortsiktigt och långsiktigt.
Bra idé!

Sandbergs Fotoblogg sa...

Håller med att det är smart att åka kollektivt!
Jag åker tunnelbana, klart snabbaste resultatet att ta sig fram i Singapore, samtidigt som man får kyla.
Trevlig helg!

Skaparglädje sa...

Cykel är väl det smartaste färdmedlet om vädret tillåter.
Trevlig Helg!

Erik "Semlan" sa...

Gillar ditt "vardagsfoto". Kollektivtrafik är klart smart, klimatsmart och brukar fungera alldeles utmärkt.
Ja, du har säkert fina nya rulltrappor för att nå nya Citytunneln. Tror jag får chans att testa dem i juni...
Tack för din kommentar.

Pysselfarmor sa...

Visst är det smart att åka kollektivt...men det har allt varit litet struligt här i Stockholm detta år. Och alla gånger är det varken snökaos eller kyla som gör så att det ej fungerar.

Pialotta sa...

Cykel är bra.. buss åker jag sällan, men det är ett smart alternativ :)
Jag tror inte du halkar så där rysligans nu på vägarna i K-Town, men visst är det en del vita fläckar här.
Kör försiktigt:)

anemonen sa...

Ja cykel är smart. Vad gjorde man utan sin cykel? Dessutom är det roligt att cykla ut i naturen med fikakorg.

Anni sa...

Cykel och kollektivtrafik - det är smarta val, det! Hoppas att busschauffören förstod att du skulle med bussen när du stod där och fotograferade, så att han inte bara körde förbi - i så fall var du inte så smart...

Tångsnällans blogg sa...

Ja att ta sig fram med cykel och att åka kollektivt det är riktigt smart det! Det gillar jag också. Synd att konsertet blev inställd. Hoppas du får fler tillfälle att gå och lyssna på dom.

ormbunke sa...

Det var rätt smart av dig att stanna hemma och lyssna på musik det blev ju ett riktigt snöoväder i natt. Ha de gott i helgen. Anita

Kerstin: sa...

Ja visst är det smart att åka kollektivt om det finns möjlighet. Här där jag bor finns tyvär inte det alternativet eftersom det många gånger bara går en tur i var riktning.

Cecilia Artista sa...

Visst är det klimatsmart att cykla och åka kollektivt! Önskar bara att det vore fler som gör det när det finns möjlighet!

BP sa...

Nu var vi smarta på ett liknande sätt tycker jag - fast inte helt synkade ändå;-)
Smart kille!!! Cykel har jag då inte använt på 20 år men kollektivt åker jag varje dag - på gott och ont.

BP sa...

Svar: Tack Jah, du är den enda - förutom jag/vi då - som inte äger ett strykjärn. Det finns hopp:-))))

PS. Tack för sajttipset. Undrar om de inte har knyckt idén från min blogg. Speciellt bokstäverna i bakgrunden var ju nästan "mina". Kom inte riktigt underfund med om deras sajt fortfarande lever, datumkolumnerna var lite konstiga. Men jag kommenterade iaf. Deras idé är ju strålande - egentligen!!! DS

Bildgatan sa...

Det är verkligen smart att välja kollektivtrafiken före egen bil, både ur miljösynpunkt och bekvämlighet.

Nu kommer jag själv inte ihåg när jag åkte buss sist här hemma, men det är bekvämt om det finns.

Det är kanske smart att stanna hemma i busvädret och att gå på puben när det är dags för arbete tidigt på morgonen kan vara smart.