Twingly statistik

onsdag 23 mars 2011

Sedan när kallas 14 grader plus för "supervärme"?


Det var minsann vårdagjämning häromdagen, då vi går över till den ljusare delen av året.
Och det verkar, i alla fall här i södra Sverige, som om vårvärmen kom i och med att det blev vårdagjämning.
I går steg temperaturen på min termometer till en bit över 14 grader och solen gassade på rätt bra.
En av våra kvällsblaskor, jag talar om Aftonbladet som ju på bilden ovan har hamnat i rätt sällskap, med de andra skvallertidningarna, förvarnade om den kommande värmen.
"Supervärme" på väg, skrev man i krigsrubrikstil, och talade då om att det skulle kunna bli 14 grader varmt.
Supervärme? Sedan när började man kalla 14 grader plus för supervärme?
Visst, det var rätt varmt och gott i solen, men supervärme?
Hade man haft 14 grader inomhus hade man väl frusit som en hund.
Och vad ska dessa språkförstörande fåntrattar på dessa fåniga blaskor dra till med när det blir riktigt varmt?

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

9 kommentarer:

Erik "Semlan" sa...

Ha ha! Rubriksättarna verkar onekligen ha tappat sans och vett.

Ingrid sa...

En mer än berättigad fråga!

BP sa...

Tycker nog att Aftonbladet borde trycka upp en upplaga speciellt för Skåne;-) Jag menar om man har levt med minusgrader och snö/is sedan den 15 november ifjol så känns 14 grader som supervärme. Å då pratar vi nollåtta. Uppe i Luleå skulle dom nog kalla fem plusgrader för supervärme;-)

PS. Skämt åsido. Håller såklart helt med dig, speciellt med tanke på att det faktiskt finns fler och absolut mera angelägna "nyheter" i världen att berätta om just nu. DS

Pumita sa...

Haha, det undrar jag ocksa!! Dar jag var haromdagen (Campeche i Mexiko) ar det idag 36 grader. Da kan man borja prata om super...ngt. Kommer hem i helgen och efter att det har varit plusgrader i Sthlm kommer det att bli -6. Tack for den!

Charlotta sa...

Språkförstörande fåntrattar - håller alldeles med. :D
Men det är gott när termometern närmar sig tvåsiffrigt.

Jah Hollis sa...

Ja, jag har inget emot lite värme nu.
Det som retar mig är urvattningen av språket. Om man kallar det "supervärme" när det är 14 plus, vad är det då när det blir 25 plus?
Det svenska språket håller på att översvämmas av överdrifter. Hör när sportfolk eller popidoler intervjuas. Allting är "otroligt" och "extremt". Språket som kommunikation mellan människor tappar sin betydelse av alla ständiga överdrifter.

Alla smutsiga detaljer sa...

Såg också den där, helt fantastiskt!

AKO sa...

I min nuvarande värld skulle jag kalla 14 grader för supervärme, men det kan ju bero på att vi har minusgrader här. :) Dock håller jag med om att vissa språkliga uttryck håller på att flippa ur för mycket.

Carola sa...

Ha ha, ja det där kan man kalla supervärme. Hos oss hade det varit köldknäpp. Som du säger, vad ska det stå när det blir riktigt varmt? Extrem supervärme :)