Twingly statistik

tisdag 12 februari 2008

Duffy är från Wales, Olsson


När man gjort sig ett namn som journalist blir man krönikör. Det innebär att man inte längre behöver vara så noga med fakta, om man nu varit det förut.
Kolla bara kvällsblaskorna, det kryllar av krönikörer. Många av dom skriver utan att tänka först, men framför allt skriver många av dom vad dom tror är sant.
Utan att kolla om det verkligen är det.
Duffy heter en tjej från Wales, och henne kommer ni att höra talas om om ni är intresserade av ny musik. Hon är vad man kallar soulsångerska och om det stämmer eller ej har jag hört för lite av henne för att avgöra.
Expressens Mats Olsson nämnde henne i alla fall i helgen i en krönika och kallade henne "engelsk" sångerska.
Nationalism må vara en pest (fast ibland verkar det inte så), men jag tror inte Duffy skulle gilla att bli kallad engelsk när hon är från Wales.
Jag kan ha fel, men fråga henne själv, eller kanske The Manic Street Preachers som älskar att visa den waelsiska flaggan.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

stella sweden sa...

Nationalism är en slags (liten) tillhörighet...såklart jag skulle protestera hej vilt om någon skrev/sa att jag var en Norsk kvinna!

...världen är liten...men stor när det gäller vart man hör hemma...

Jah Hollis sa...

Rätt så.
Och det är inte populärt att kalla waelsare, irländare eller skottar för engelsmän.