Twingly statistik

onsdag 28 juli 2010

Sommar ska vara ett musikprogram också



Nu i semestertider har jag haft bättre tillfälle att lyssna på Sommar i P1 och det bjuds, som vanligt, ömsom vin, ömsom vatten i den numera väldigt uppskrivna (hajpade för er som förstår nysvenska bättre än gammelsvenska) programserien.
Jag ska inte gå in närmare på vilket jag klassar som vilket (ett par program har varit riktigt bra) utan bara konstatera att det finns tendenser i programserien som jag irriterar mig på.
Det största problemet tycker jag är, att många Sommarvärdar inte tar musikdelen riktigt på allvar. Visst, de spelar musik de säger att de gillar och ibland är urvalet både originellt och till stora delar lyssningsbart.
Men om de gillar låtarna så mycket som de säger, varför då tona bort dem efter bara en liten stund?
Percy Barnevik, om nu Pink Floyd är en favoritgrupp du gärna vill spela i radio, varför tror du då inte att vi ska orka lyssna på hela On the turning away (se videon ovan) utan tonar innan David Gilmour drar igång sitt förnämliga gitarrsolo?
Sedan börjar det bli en lätt överdos av Leonard Cohens Hallelujah (främst med Jeff Buckley) som är en bra låt, men som kanske inte alla behöver spela.
Sedan tycker jag det ska vara avdrag på arvodet för folk som spelar låtar med sig själva eller med nära släktingar. Buuu!
Plus dock till Amanda Jenssen för Cab Calloways Reefer Man!

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

4 kommentarer:

Bengavoice sa...

Jag har i år bara sporadiskt lyssnat på några sommarpratare som råkat hamna i en radio nära mig.
Det som slagit mig är att nästan alla varit framgångsrika personer inom näringslivet som med ganska liten självdistans berättat om hur duktiga de är.
Cohens "Hallelujah" har kanske tagit över rollen från Louis Armstrongs "What a wonderful world", som häromåret verkade avsluta tre av fyra Sommarprogram.

Jah Hollis sa...

Den kan också vara en My Way för en ny generation. Sommar verkar för övrigt numera, oavsett Sommarvärdens profession, gå ut just på att berätta framgångssagor, oftast med väldigt lite självdistans.
Men det finns även bra undantag.

sinneskatten sa...

Halloj!
Nu får du allt vänta ett tag för det är onsdag idag.
Men om du orkar tåla dig och tom kommer med ett förslag på tema så slipper jag fundera ut något.
jag tillhör dem som har börjat arbeta i måndags, och jösses vad trött jag är.

Jah Hollis sa...

Javisst, det är ju bara onsdag. Man blir lite veckovill under semestern. :-)