Twingly statistik

tisdag 27 juli 2010

Kassetten är ett underskattat musikformat




Vinyl, cd eller mp3?
Det är frågan man brukar ställa när man intervjuar folk, oftast handlar det om aktiva musiker, om vilket format de föredrar när de ska lyssna på musik.
Vinyl brukar ju vara det de intervjuade väljer, förmodligen eftersom det är det överlägset bästa formatet ljudmässigt. Och det är ju en aning hippt och exklusivt dessutom.
Jag har själv haft vinylspelare från det att jag började lyssna på musik, men gick rätt tidigt över till cd parallellt med vinylen. När det började bli knepigare att hålla skivspelaren i trim och hitta ny drivrem och så vidare tog cd:n över nästan helt.
Mp3 använder jag sparsamt (min dator är inte länkad till min gamla stereoanläggning som står i ett helt annat rum) i Iphonen, och ibland när jag sitter vid datorn, men jag har ännu inte laddat ner annat än musik som är gratis.
Så plötsligt härom dagen (jag ska inte säga utan förvarning) packade min cd-spelare ihop.
För att inte bli utan musik letade jag upp några kassetter jag hade liggande (kassettdäcket finns kvar i stereoanläggningen) och det lät ju lysande.
Det blev till att dyka ner i stora kassettlådan som stått och (bokstavligen) samlat damm och där fanns underbara fynd.

Kassetten med hits från 80-talet gjorde mig dessutom en aning mer förlåtande till detta baktalade decennium.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

6 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Fin bloggpost. Jag tycker väl att själva tekniken är rätt kass, eftersom banden så lätt går itu. Men vi har också en arsenal av kasettband (som jag i ärlighetens namn velat göra mig av med men min mindre slänginriktade man har stoppat mig) och det är kul när folk kommer hem till oss och kikar ner i korgen och utbrister i nostalgiska läten: Åh, UB40, visst var dom bra, Travelin' Wilburys, härliga, Tracy Chapman. Men själv har jag nästan helt gått över till att lyssna genom min dator som jag har kopplad till högtalare.

Bengavoice sa...

XTC och Heaven 17 - fingertoppskänsliga val av briljant musik från 80-talet (även om en del av H17:s låtar inte stått emot tidens tand lika bra).
Jag spelar nästan enbart mp3 - hemma och i ifånen - men sparar över en hel del gammalt från vinyl till digitalt.
Här kommer ett fulsnyggt bidrag som innehåller de flesta attribut som på gott och ont kopplas ihop med 80-talet: Rah Band: Clouds Across the Moon"

Susanne sa...

Igår städade jag min yngste sons rum (han flyttar nu) och hittade en kassettradio med ett gammalt kassettband i. Förstås provade jag om det fungerade fortfarande och ja! Ut strömmade "Kamomilla visor" och jag blev nostalgisk och mindes hur vi sjöng förr i tiden.

När jag var 14 fick jag en kassettbandspelare som användes flitigt när radion sände program som "Tio i topp" eller "Kvällstoppen". Fast banden tror jag försvunnit i någon av mina otaliga flyttar.

sop sa...

Jag har ungefär 200 LP, o dito singlar/EP, o jag måte erkänna, att de få ggr jag spelar nån av dem, så låter det För Djävligt- så jag förstår mig Inte Alls på "Vinyl-snobbarna" . Kassettband har jag i drivor, men de flesta har nog kladdat ihop, de heminspelade i alla fall. Just nu har jag inget att spela dem i heller,den spelare som är i stereon med skivspelare på svajar nåt hemskt. :-(

Mikael K sa...

Jag tycker om kassettband, gärna samlingar av diverse artister. På spotify och cd går det såklart att ställa samman en lista, men jag saknar det här att vända bandet - eller att behöva spola fram till favoritlåten.

Jah Hollis sa...

SoP: Välbehållna vinylskivor på en bra stereoanläggning slår cd och mp3 med hästlängder och det är absolut inget "snobberi". Gamla kassettband kan faktiskt vara välbehållna och låta hyfsat, som många av mina jag spelar nu.

MK: Redan i mycket yngre år pendlade jag till och från mitt jobb och lyssnade mycket på musik, från en kassettbandspelare i bilen. Den vände banden automatiskt på något vis och jag tror jag kan en del av de där blandbanden nästan utantill än i dag.