Twingly statistik

tisdag 19 april 2011

Det har varit en fantastisk vårdag i Skåne




Jag vaknade i min övernattningslägenhet i Kristianstad och solen sken där utanför denna måndagsförmiddag i påskveckan.
Så jag vandrade ner till stationen, och i väntan på nästa tåg hem till Malmö hann jag sitta en stund på en bänk där solen sken mot stationsväggen och värmde underbart.
Det var så att jag glömde den där rastlösheten, den där starka längtan att komma hem snarast som jag känner när jag avslutat ett arbetspass där uppe i norra Skåne och ska till Malmö igen.
Det solbelysta landskapet utanför tåget på väg söderut var på väg att börja grönska; vindmöllorna snurrade och bönderna var igång med sina traktorer ute på åkrarna. Faktiskt önskade jag att jag hade kunnat stanna tåget en stund, stiga av och kolla in det hela i stillhet och ta några fotografier.
Väl i Malmö möttes jag av ett nytt vårtecken i Kanalen mellan Centralen och Savoy; på en av Rundans rundtursbåtar satt en man på relingen och jobbade för att få båten klar till säsongen som väl drar igång när som helst.
Och när jag steg av bussen hemma i Kirseberg möttes jag av ett hav av blå blomster som lyste i solen i backen (ja, det finns backar där och stadsdelen kallas inte för inte för Backarna) upp emot Högamöllegatan. Fantastiskt.
Nu ska jag bara jobba onsdagen den här veckan och sedan har jag ledigt ända fram till annandag påsk, alltså på måndag.
Och det spås att det fina vädret ska hålla sig kvar över helgen.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Ingrid sa...

Visst är det en underbar tid nu. Till och med här på Gotland hade vi en dag igår då man nästan kunde inbilla sig att det var sommar.

Ha ett riktigt skönt påsklov och en Glad Påsk!

Ingrid

Magnus K sa...

Visst är det underbart nu når blommorna börjat komma i stora antal. Måste få in en dag där jag tar mig ut i parken och fångar färgerna

Eva Nygren sa...

Det låter väldigt härligt. Rundan har jag en sån nostalgisk känsla för sedan barndomen. Här på Mallis är det molnigt! Så kan det vara. Men här är vackert och lite off season. Har tagit en bild som jag tror du kanske gillar, ska komma ihåg att skicka dig den när jag kommer hem. Jag lyckas inte överföra den till min dator från iphonen, fånigt nog.

Jah Hollis sa...

Ja, det låter lite som omvända världen. Här har det varit strålande sol och närmare 20 grader i dag. Och så blir jag ju nyfiken på bilden förstås. Jag får hålla mig till du är tillbaka igen. Och förresten: Glad påsk!

Barbro S sa...

Ja precis men hos er ca fyra veckor före:).