Twingly statistik

torsdag 21 april 2011

Roots-reggae av klass på KB i Malmö i afton





Denna min lediga skärtorsdag, då solen lyser varmt över såväl goda som onda i Malmö, tänkte jag avsluta på Kulturbolaget (KB) här i stan i sällskap med två legendariska roots-reggaegrupper (och min gode vän BV).
Det är Abyssinians och Congos, båda stilbildande vokalgrupper från Jamaica-reggaens storhetstid på 1970-talet, som gästar Malmös legendariska rockklubb.
Mina förväntningar är både och.
Ingen av grupperna består längre av enbart originalmedlemmar och de som är kvar är väl någonstans runt 65-årsstrecket (vilket ju många sevärda artister är i dag).
Så det kan bli lite av varje.
Men jag såg Abyssinians på Jeriko (nuvarande Babel) här i Malmö hösten 2003 och de hade ett strålande band med sig och det lät riktigt bra.
Med var då också Warrior King, ur den yngre generationen roots-reggaeartister från Jamaica, som var en upplevelse att se och höra.
Han medverkar för övrigt just denna helg vid en
jättefestival i Australien med en artistlista lång som ett ösregn, men betydligt trevligare.
Där finns även en radda andra artister jag sett på olika scener i Malmö genom åren.
Vilket jag påpekar bara för att visa på det riktiga i min tes att allting hänger ihop på ett eller annat vis.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Karin sa...

Du har helt rätt, legendarer är vad dom är. Ibland hänger varken huvud eller tangenter med ;)

Mycket möjligt att jag inte gett Congos en ärlig chans och med KB's ljud kom de kanske inte riktigt till sin rätt. Men var absolut en sevärd spelning :) Något som jag även hoppas att The Wailers i sommar blir, men kan inte tänka mig något annat!

Glad Påsk!