Twingly statistik
Visar inlägg med etikett elände. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett elände. Visa alla inlägg
måndag 5 april 2010
Jah Hollis är trött på världens elände
Påskdagen och jag har varit trött och slut och försökt att göra så lite ansträngande saker som möjligt. Ungefär samma läge som det var på påskafton.
När jag skulle inta min frukost klockan ett tänkte jag lyssna på lite stilla radio samtidigt och lät P1 gå efter nyheterna (som naturligtvis hunnit avverka en hel del elände på några minuter).
Där sände man ett program om den stackars Fadime som för åtta år sedan blev skjuten av sin egen farsa som på detta synnerligen ohedersamma vis skulle rädda sin familjs heder.
Programmet handlade om hur man nu bråkade om ifall man skulle sätta upp ett minnemärke över Fadime eller ej. Det var en massa folk som på olika sätt kastade skit på varandra.
För att hitta något mindre eländigt att lyssna på slog jag över till P4 (jag ville inte lyssna på P3:s eller någon av de hemska reklamkanalernas flåshurtiga musikutbud) där man just då skulle diskutera pedofili inom katolska kyrkan och den ökande misshandeln av barn i Sverige.
Jag stängde av och läste en gammal tidning i stället.
Ibland känns det bara som om allt elände står mig upp i halsen.
Jag lyssnar så gott som varje dag på lunchekot och det handlar ofta om folk som tar livet av varandra på mycket grumliga grunder eller efter bästa förmåga förpestar tillvaron för folk som bara vill leva i fred och ro.
Ett genomsnittligt luncheko skulle säkert kunna få en och annan med instabilt psyke att börja fundera över möjligheten att ta livet av sig snabbast möjligt för att slippa mänsklighetens onda påfund.
Visst, man ska inte blunda för det svåra i livet eller försöka förneka det .
Men ibland blir det bara för mycket.
Jah Hollis
Andra bloggar om: Nyheter, Radio. P1, P4, Elände, Mord, Död, Pedofiler, Barnmisshandel, Lunchekot
Etiketter:
elände,
jah hollis,
nyheter,
radio,
sorgsenhet
tisdag 24 mars 2009
Jah Hollis har The Blues i kväll
Ingen kärlek och ingen tur i spel.
Det är Jah Hollis i ett nötskal just nu.
Och ingen kan göra det mer åskådligt än Otis Rush.
Så är det bara.
Jah Hollis
Musik, Blues, Otis Rush, elände
Etiketter:
elände,
jah hollis,
musik,
otis rush,
the blues
måndag 8 december 2008
En riktig eländesmåndag inleder veckan
Så var det måndag igen och inte nog med att vi är inne i den mörkaste perioden på året rent almanacksmässigt och att det är muggigt gråväder här i Malmö.
När man kollar nyheter i tidningar och lyssnar på Lunchekot slås man ner ytterligare en bit i de skor man ännu inte hunnit få på sig.
Det är bara varsel och ännu fler varsel.
Människor blir av med sina jobb över hela landet och kastas ut i ovisshet. Det känns som om ingen går säker längre och som om vi är på väg ner i något slags svart hål.
Och här i lilla Sverige måste vi åka med i båten som närmar sig fallet, vare sig vi vill det eller inte.
Eller tror någon på att vi ensamma skulle kunna vända utvecklingen och komma tillbaka i rätt färdriktning snart igen?
Jag är skeptisk.
För övrigt har jag säkert hängt på Blue Monday på något av mina tidigare inlägg av den mer dystra varianten. Men jag hittar ingen bättre illustration till mitt stämningsläge nu.
Dags att rycka upp sig och dra till jobbet.
Stön!
Jah Hollis
Andra bloggar om: måndag, blue monday, new order, varsel, finanskris, arbete, uppsägningar, SSAB, arbetslöshet, globalisering, Sverige
onsdag 20 augusti 2008
Sverige skulle satsat på gång i OS

Det verkar inte vara någon hejd på eländet för de svenska deltagarna i OS i Peking. En efter en försvinner de, medan pytteländer som Jamaica håvar hem medaljer och världsrekord på löpande band.Nu talas det om att OS 2008 kommer att bli det sämsta Sverige har genomfört på över hundra år.
Jag tror att problemet är, att vi har satsat på fel grenar i Peking.
Vi skulle ha satsat på - gång!
För enligt våra svenska sportjournalister, främst då våra kvällstidningsdito, så är det en himla massa svenska deltagare som ska "gå för guld och medaljer".
Underligt nog är det som synes både bordtennisspelare och seglare som ska "ut och gå".
Så jag fattar inte denna miss, att vi inte satsat rejält på gång.
Jah Hollis
Andra bloggar om: OS, Kina, Peking, medaljer, Sverige, Idrott, gång, journalister, språk
söndag 9 mars 2008
Ja, vem ska sätta stopp för vansinnet?
Det blev 46 kronor i vinst på veckans lottorader. Hurra, hurra, hurra!
Det blir att bita ihop och bege sig till jobbet i morgon igen.
Jag hittade en bra video på Yoytube, och jag känner att jag måste koppla ihop den med något aktuellt.
Och när man, som Bob Dylan, sjunger en låt som heter Licence to kill, är det inga problem att hitta ett ämne som ligger i tiden. Jag menar, går det en endaste dag utan att man får läsa om folk som tar livet av varandra på löpande band?
Och medan vi snackar och diskuterar om vem som har rätt och fel så bara fortsätter vansinnet. Och det här vansinnet tar sig så många former så att man undrar vad f-n som ska hända med världen.
Passa i alla fall på att njut av en Dylan i fin form, och ett band som inte går av för hackor: Mark Knopfler, Mick Taylor, Sly & Robbie och Alan Clark.
Jag skulle gett en slant för att ha fått sitta med i den studion!
Jah Hollis
Andra bloggar om: krig, våld, död, terror, lotto, vinst, gaza, israel, jerusalem, attentat, mord, bob dylan, mark knopfler, sly & robbie
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)