Twingly statistik

Visar inlägg med etikett röster. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett röster. Visa alla inlägg

måndag 23 augusti 2010

Silbersky och Maud tillsammans - vilken mardröm

Låt mig säga det med en gång; folk kan i grund och botten inte rå för hur de pratar och vilken dialekt de råkat få (även om det finns coacher (naturligtvis) och medvetna sätt för att förändra även detta).
Därför blir jag något putt på folk som kan säga att de gillar Socialdemokraterna, men inte vill rösta på dem för att Mona Sahlin talar "söderdialekt".
Det låter för mig mer som en undanflykt för att rösta på något borgerligt parti utan att anse sig behöva skämmas för det (vilket jag tycker man ska skämmas storligen för).
Men inga regler utan undantag.
Ett av dem heter Leif Silbersky, de råa brottslingarnas favoritförsvarare.

Jag hörde honom i ett inslag på Ekot om den pågående rättegången om det stora helikopterrånet.
Det var en hätsk ordväxling mellan åklagaren i fallet och
Silbersky som är advokat för den misstänkte helikopterpiloten.
Silberskys ettriga, på gränsen till infantila, sätt att prata och tjata kan driva vem som helst till vansinne.
Det ska till en stark motståndare eller ett starkt vittne för att inte kasta in handduken när han går loss, vilket naturligtvis kan vara en tillgång för en advokat.

Hans like inom politiken måste vara Centerledaren Maud Olofsson.
Inget ont om kvinnor i politiken eller kvinnliga partiledare, tvärtom, men när Maud Olofsson går igång rejält och närmar sig falsettstadiet då längtar man efter en ljudisolerad cell att få gömma sig i.

Att hamna i en diskussion med Maud och Silbersky samtidigt, en mardröm i den högre skolan, utan tvekan.

PS. Bilden ovan mitt inlägg har inget som helst samband med texten. Jag bara väntade på ett bra tillfälle att få visa grisarna från Ystad Djurpark. DS.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

fredag 8 februari 2008

Rossliga röster och enorma vinster


Jag hörde ett inslag på vetenskapsradion om sångare med rossliga röster och det hela utgick från Bonnie Tyler som fått sin hesa röst genom en skada som inte går att reparera.
Det undejordsvrål som Entombeds sångare LG Petrov åstadkommer, däremot, handlar mest om teknik, om att ställa in rösten i ett läge där det fungerar att låta så demonisk.
Att det finns gott om rossliga, hesa, vrålande och skrikande röster inom rockmusiken är ju ett väl känt faktum. Men frågan är om det inte var Louis Armstrong som hade den arketypiskt hesa rösten.
Han lät likadant vare sig han pratade eller sjöng, och ingen kunde väl ta miste på att det var han. Rösten var hans kännetecken, vid sidan om trumpeten.
Skulle tro att till exempel Tom Waits lyssnat en hel del på gamle Satchmo.

Så en nyhet som jag hörde på Ekot en stund senare. Telia Sonera hade gjort en vinst på 27 miljarder, men ska trots det göra sig av med närmare 3 000 jobb inom företaget.
För en vanlig dödlig som undertecknad låter det som upp och nedvända världen. 27 miljarder är ofattbart mycket pengar, men tydligen är det inte tillräckligt mycket i dagens läge.
Kapitalismen är och förblir rent hokus pokus för min del.
För övrigt tycker jag den här rubriken är rätt kul.
"Får" lämna?
De får det att låta som en ynnest, som att det titigar varit förbjudet och otänkbart.

Javisst, så var det den där historien om Nixon och Louis Armstrong...
Vi får ta den en annan gång.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,