Twingly statistik

söndag 15 november 2009

Fototriss den 15 november: Fult



Det är mitt i natten och det är jobbsöndag för mig i morgon. Veckans Fototriss-tema har just dykt upp och det är: Fult.
Jag är en av dem som medvetet brukar fota sådan som jag tycker är fult, alltså ful-fult. Sådant som det inte finns något som helst förmildrande skimmer kring.
Och påpasslig som jag var vid en inköpstur i går, lördag, lyckades jag hitta två motiv som lätt platsar i veckans tema.
Det tredje är sedan i somras, men kvalar utan problem in i min triss.
Så titta försiktigt på, uppifrån och ner:
1. Fula reklambudskap som kallas "sponsring" och tränger sig på överallt, som här på en strand vid Östersjökusten.
2. Det "svenska" reklamspråket. Det är inte i förorterna vi hittar nysvenskan. Det är hos reklamfolket, skapat av de som inte ens försöker förlita sig på vårt svenska språk utan kallar bio för cinema och barnlekrum för kids area, som vårt språk blir fattigare. Jag mår lite illa av sådant här.
3. Ett osedvanligt fult bostadshus vid Värnhem i Malmö. Ursäkta mig, ni som bor där (jo, det bor folk där), men öststatskänsla är bara förnamnet på detta.
Gå nu vidare och kolla mer fult.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

64 kommentarer:

B i r g i t t a sa...

Den tredje bilden är riktigt ful - den lyckades du med förträffligt :)

V.I.C.K.I.S. sa...

1:a bilden är ju fantastiskt ful! Klart en favorit!

Anita sa...

Du, det var det fulaste "öststadshus" jag har sett, lika grått som den svenska himlen så här års. Du har lyckats med 1 kort iaf :-)

Anette sa...

Usch ja, sådana där hus såg vi i somras i forna öststaterna, men där förstår man ju liksom varför. Här i Sverige borde väl inte ett hus få se ut såhär!! Mittenbildens reklamskylt kan man ju verkligen fundera på..........inte ett svenskt ord så långs ögat når....../Anette

Jane sa...

En riktigt bra triss har du! Jag håller verkligen med dig om det där med språket - mer och mer reklam på TV är på engelska trots att det är svenska produkter :/

Anonym sa...

Otroligt bra triss, där jag håller med till fullo i det du skriver om både öststadskänsla och alldeles för mycket "fulreklam"!
//E-L

cat sa...

En jättebra tolkning! Håller med om att den påträngande reklamen är riktigt ful!

whatthefuckdotcom sa...

Den första var ju bara vidrig... och jag förstår inte ens funktionen? och den andra är något jag inte ens tänkt på förens nu, tänk vad saker kan tyckas normala tills någon påpekar dom :)... den tredje tyckte jag faktiskt var lite vacker :)

Ha en fin helg :)

Princexswe sa...

Håller med. Fult. Men reklamskylten, är den verkligen svensk? Jag bara undrar ;-) Det är iallafall fulast på sista bilden.

AH sa...

Du har lyckats tolka temat på ett utmärkt sätt. Kontrasten mellan naturen och de anskrämliga reklamskyltarna gör att denna annars vackra miljö blir just ful, eller kanske snarare förfulad.
Den engelskspäckade reklamskylten i rött med enbart engelska är ful på ett annat vis, men som foto är din etta och trea bäst.

Namn: Eva sa...

Kan bara hålla med dig! Dessutom tycker jag hela huset Entre är ful!
Idag röstar jag på bild 3! Den är fulast!!!

/Eva

Mona sa...

Jättebra triss. Jag håller med dig till 100%. Fult, fult, fult!!!

Anonym sa...

Bild 2 skulle kunna vara i usa likaväl. Jag fattar inte hur reklamfolket tänker.
Den är bäst i din triss.

Ingrid sa...

Hejsan och tack för din kommentar hos mig.

Du har verkligen lyckats hitta fula motiv. Din sista bild är absolut fulast.

Anonym sa...

Du har verkligen visat upp tre företeelser som är fula i vår vardag. Men huset är nåt så otroligt fult, finns det verkligen så fula hus i Skåne ? Mitt minne av skåne fick en ful fläck.

tant Hannele sa...

Reklam i skogen är fult,
men fult att visa hus där folk bor och försöker leva lyckligt..

ormbunke sa...

Den första tycker jag är fulast. Skall det va utsmyckning så skall det inte va reklam.Anita

Doglady sa...

Bra tänkt till temat, bild tre är dock det fulaste objektet i mina ögon, fy att bo i en sådan "bunker"

Cecilia Artista sa...

Härligt ful triss! Den första är ju förskräcklig med sitt fula reklambudskap och huset är - just det riktigt fult!

Kjell E sa...

Vad som är fult, kan ju vara väldigt individuellet, men jag tycker du har korn på sådant som jag också tycker är fult.

Monkan sa...

Haha! Ja, jag håller helt med dig på alla tre punkterna! Bild två kräver nästan en förklaring och närman fick den fattar man precis vad du menar! Trean var onekligen F-U-L. Stackars de som måste bo där... :-)

Camilla (Rantis) sa...

otroligt bra tolkning på ordet fult...
din fulaste bild i mina ögon blir nog nr 3!!!

Unknown sa...

Morrn.

Helt riktigt, smaklösheten sprider sig som ringar på vattnet.
Det charmiga kommunalgrå huset är nog dagens vinnare, bedrövligt säger jag bara.

Vårt språk förfulas, heter det så?

Det var nog en av anledningarna med att jag började med blogg, mitt språk.
När man bor utomlands så glömmer man massor med ord, det gäller att "öva" så mycket det går....
Mina två bästa "vänner" är "Svenska Akademiens Ordlista" och
"Nationalencyklopedins ordlista".
Ha de bra.
Hasse A

Lena/isklockan sa...

Ja såna hus är bra fula....och jag förstår fulheten i de andra bilderna också, ditt resonemang ang. språk..Lena/isis

Nilla sa...

Bra tolkning! Du har verkligen lyckat med att visa fult!
Ha det bra.

Margareta sa...

Av dina foton tycker jag att reklamplanken i naturen är fult, ja riktigt fult. Den andra ser fuktskadad ut och är också ful. Huset är jag van att se, det finns allt för många gråa fula hus. Nu har de börjat få en annan fasat, tack och lov. /Made

Anni sa...

Riktigt fula bilder du bjuder på, vet inte vilken som är värst. Den totala inblandningen av engelska i vårt språk retar mig också, jag har länge stört mig på ishockeyklubbarnas "käcka" tillägg om indianer och lejon och annat väldigt svenskt, dessutom just på engelska...

Bitten sa...

Verkligen fult på dina bilder. Jag tycker nog att mittenbilden är fulast ändå.

Karolina sa...

usch, tycker synd om de stackarna som får bo i det huset..... men mittenbilden slår högre i fulhet

Marie sa...

De stackrarna som bor i det huset kan väl inte vara annat än deppiga. Bra triss du knåpat ihop.

Nukke sa...

Det där som stränger sig på stranden är så hemskt fult o mitt i naturen !!!! Och grå hus, varför inte måla dom ? Bra bilder alla, bra hittat !

Erik "Semlan" sa...

Härligt ful triss! När jag läser din bildtext nickar jag bifallande. :-) Så på pricken! Varför denna engelska text? Du har helt rätt och sponsorfotot är ju gräsligt. Snacka om att förfula miljön. Men hyreshuset i Värnhem tar nog priset. Gräsligt fult hyreshus. Jag brukar också knäppa kort på fula saker. Kul med ett fototema som ger utrymme för detta. Din triss är lyckad, en av de bästa under mina besök bland trissdeltagare. Hoppas ditt arbetspass denna söndag kan ge skön ledighet under veckan :-)

Barbro S sa...

Ja, du har verkligen funnit bra exempel på fulheten i vårt samhälle. Den sista är såå dyster, nästan så man skulle vilja beställa lite färgglatt klotter :)

Nilla sa...

Ja det var fula bilder, speciellt den tredje :o)

Photos by Storm sa...

Bra mix. Andra bilden hör väl inte hemma i Malmö för där talar väl alla svenska (eller skånska). Jaså, är det såna skyltar vid Dragskär? Ha det bra/Lis

Olga T sa...

Det var allt bra fula saker du hittat.
Första bilden undrar man precis som du skrev till mej; Hur har de tänkt? Förstör ju hela naturen.
Andra bilden trodde jag inte kom från Sverige! Borde skrivits på svenska.
Tredje bilden; Huset är gräsligt fult och ger mej obehagskänslor. Tror nog att de som bor där har piffat till sina lägenheter, men fy så trist tänkt av en arkitekt..

Jack sa...

Gillar din sista bäst. Fult hus men vacker bild!

Rijo sa...

Den sista är riktigt ful, sådär vill jag inte bo!!! Sen är det synd som du säger att svenskan försvinner liksom...

Majsan sa...

Reklampelare över huvudtaget är fult... överallt.. även på TV (jag zappar undan när det är reklam eller reser mig och gör något annat)

Slitna betonghus är inte heller något vackert, tycker jag... En lyckad triss.

Della sa...

Du har lyckats med det fula.

Anonym sa...

Bedrövliga bilder, och det är alltså beröm ;)
Gillar dina beskrivningar och håller verkligen med, på alla tre punkterna. Med ett extra eftertryck på språket..

Wickans värld sa...

Den första var verkligen att göra hela stranden ful o den andra trodde jag var utomlands, inte i Sverige.
Ja, den tredje - riktigt tråkig o ful!

Nina sa...

Coola "fula" bilder :-)

ViDu sa...

Jag håller med om att det är fult med all reklam. För att inte tala om det fula huset..

Tomas sa...

Väldigt bra tolkning. Riktigt fula motiv. Håller med dig om reklamtexterna på Entré, varför måste allting vara på engelska?

Mats sa...

Är det Fredsgatan? Synd på ett så vackert namn.

Eller Hermansgatan - äsch det kan kvitta!

Mats sa...

Är det Fredsgatan? Synd på ett så vackert namn.

Eller Hermansgatan - äsch det kan kvitta!

Resa med Herbert sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Resa med Herbert sa...

Hej!

Ja du speglar verkligen den bistra fula sanningen.

Det där med språket retar jag mej också på, varför inte använda svenska ord????

Må gott önskar Irene

wicca sa...

Tack för kommentaren. Måste hålla med om att huset verkligen är fult (sista bilden). Skulle inte vilja bo där...

Gunilla sa...

Inga sköna bilder precis. Jag tycker att du lyckats förträffligt

Ha en bra dag
Gunilla

Anonym sa...

Snygg ful-triss. Det borde finnas några slags känsla för ut skyltar som står mitt ute i naturen ska se ut. Snygg bild på en vansinnig företeelse.
/Bibbi

Cumulunimbus sa...

Usch, det kvarteret skulle jag inte gärna vilja bo i! Mitt eget hur är inte supervackert men detta var banne mig ännu fulare!

Marie sa...

Jo banan och ost är gott. Men osten är inte bara ful den luktar illa också. Konstigt att den smakar så gott!

Jag flyttade från Malmö sommaren 08. Saknar Malmö och längtar ofta tillbaka men INTE när jag ser fula Värnhem!!

Bo Halén sa...

Tack för den senaste kommentaren hos mig. Jag önskar att jag vore en lika flitig och trevligt varierad kommentator som du. Det är inte konstigt att du får så många kommentarer på dina inlägg.

Din senaste triss är en pärla, om man nu kan formulera sig så om det fula. Dina bifogade ord mycket läsvärda, särskilt de som handlar om reklamarnas trista språkbruk. Öststatskåken tar hem fulhetspriset. Annars tycker jag att du bor i en fin stad.

Nollan sa...

Visst fanns det sådant som inte var fult i dina bilder, men ändå... Tycker andra är så läcker, med reflektionen! Men håller med angående språket, det urholkas.

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Min favorit blir bild nummer 1. Kan inte tänka mig att någon tycker det är snyggt med dessa reklampelare vid en badplats!!!

//Annica

Anna sa...

Som svensk språkpolis tycker jag naturligtvis att din andra bild var bäst/sämst. Jag kan heller inte begripa varför man måste blanda in engelska när det redan finns svenska ursprungliga ord?! Är det för att alla turister ska hitta?

Annie sa...

Heej :) Tack för kommentaren! Helt rätt, fokus blev inte riktigt rätt så jag passade på och kalla bilden för ful :) Din sista bild var ju inte jättelockand, du lyckades alldeles utmärkt där :-)

Charlotta sa...

Du har hittat riktigt fula motiv. Liksom du upprörs jag av förfulning av vårt språk.

Tack för din kommentar hos mig. Du har ju rätt i att lottköpare själv har ett ansvar. Men liiite fult med lottreklamen vidhåller jag nog att det är. ;)

Anna Hammar sa...

Ja tänk vad mycket fult vi människor hittar på. Öststatshuset tog nog rekordet denna gång, även om reklamen var ful.

Monkan sa...

Ja hyreshuset var inte nån vacker syn, det fattas liksom lite färg... Men kanske är det fint inuti? Det är ju insidan som räknas.

Skylten var ju lite märklig, fattade först inte att den var "svensk", men som bild var den bra.

Läste idag att inte nog med att det är plastkork på förpackningarna, om de innehåller trögflytande som fil och youghurt så blir 8% kvar i paketet. Förlust för konsumenten och några ton som livsmedel som bara blir sopor, och har transporterats i onödan.

Emma sa...

Vilken bra ful-triss! Man kan bakom reklamskyltarna ändå skönja en vacker natur, så himla synd att ploppa dit fulreklam som förstör. Och den sista bilden var nog bland de fulaste husen jag sett. Vad tänker byggnadsherrarna när de sätter upp sådana klossar i vår värld?

Maria sa...

Hej.
Jag kan nog hålla med om alla dina argument till dina foton. Men måste jag välja en så får det bli... hmm... första. Trist.

Mvh Maria