Twingly statistik

söndag 8 november 2009

Fototriss den 8 november: Porträtt



Porträttfotograf blir man knappast med en Canon Ixus. Men det kanske inte heller är meningen att det är proffsbilder man ska presentera i veckans Fototriss där temat är Porträtt.
De flesta bilder jag tagit som egentligen skulle platsa här är bilder av släkt och nära vänner.
En del av dem har varit med på bild på min blogg tidigare, men mycket, mycket sparsamt. Jag vill helt enkelt inte lägga ut sådana bilder utan att få medgivande från dem som är med på bilderna.
Och just nu känns det för min del inte så angeläget att utverka några sådana medgivande.
Så det blir ett par artistbilder (en faktiskt tagen så sent som lördag kväll) med den oskärpa ovan sagda kamera ger när man utan blixt (det blir värdelöst med blixt) fotar artister i dåligt ljus.
Ändå tycker jag att det finns en närvaro i de båda bilderna från KB i Malmö.
På den tredje bilden är det fotografen själv som avtecknar sig likt en gäckande skugga.
Fler trissar med porträtt hittar ni här.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

57 kommentarer:

Jack sa...

härliga tycker jag. Självhar jag inte fått till någon triss ännu

Anonym sa...

Bilderna är vackra, dynamiska

ViDu sa...

Tack för att du tittade in till mig. Visst är gammelman fin? Still going strong. Dina porträtt är väldigt fina men jag gillar bilden på dig mest. Hade själv något liknande på mig och min syster.

Namn: Eva sa...

Ser att du och jag har samma åsikt då det gäller att publicera bilder på anhöriga! Jag fick oxå ta lite foto på en kändis!

Gillar din första bild bäst! Härliga färger och rörelser!

Hälsningar Eva

Nettan sa...

Härliga bilder alla dina!

Ha det så gott // Nettan

Marie sa...

En bra fantasirik triss. Första bilden är min favvis. Kan riktigt känna "gunget" :-)

Nukke sa...

Fina Artistbilder i äkta, stämningsfull ljuset !

(nästa gång jag far till konsert tar jag kamera med också bara jag slipper nära dom som sjunger :)

Anna Carin Ahlander sa...

Bra bilder på Temat! Fin fart på konsertbilderna!Sjysst självporträtt hihi...
Ha en bra dag!/ Anna

Anonym sa...

Det var väl fina bilder ändå? Artistporträtten är ju så äkta och naturliga som de kan vara.

cat sa...

Instämmer med dig att jag inte vill lägga ut nära och kära på min blogg.
Gillar dina artistbilder jättemycket och speciellt den första:)

Princexswe sa...

Spännade. Lebvande bilder. Den första gillar jag bäst.

Carina sa...

Den första bilden var det bra gung i....gillar att man känner stämmningen.

Margareta sa...

Det jag känner är stämningen i dina foton och inlevelsen. Att fota sin egen skugga har vi alla gjort en och annan gång. Det kan blir oväntade resultat. /Made

Erik "Semlan" sa...

Ler lite för du har gjort som jag själv först tänkte göra. ;-) Gillar att försöka fånga artister när de uppträder, precis som du (jag med min Canon Powershot). Saknar systemkamerans förmåga att krypa nära och jobba med bländartid mm. Men krångligt släpa på något stort. Ditt första foto har härliga färger och andas inlevelse och uttryck hos sångerskan. Härligt! Skuggporträtt är kul att ta ibland, eller självporträtt i speglingar i dörrar och fönster. Första fotot vinner, tycker jag.

Misswhatsit sa...

Tycker du har tagit uttrycksfulla bilder. Gillar den sista allra bäst.

Tack för kommentar hos mig

Pia sa...

Den första bilden är det sån härlig rörelse och känsla i så den blir min favorit!! Ha det bäst!

Irrhönan sa...

Inte behöver det vara proffsbilder för att de ska vara häftiga!
Jag gillar den första speciellt, närvaro och värme i bilden.

Anni sa...

Tycker inte alltid att skärpa är det viktiga, tänk bara på en del uppförstorade porträtt där man kan räkna pormaskarna :(
Nej, hellre bilder med värme och sväng!

Susanne Lindén sa...

Tack för titten hos mig! Bra triss på temat...första bilden blir min favorit.

Anonym sa...

Härliga bilder du fick ihop...

Photos by Storm sa...

Snygg triss och jag tycker att artistbilder är bra i lite oskärpa - mer stämning. Den första vinner. Kul med ett självporträtt också. Ha det bra/Lis

Wickans värld sa...

... hm,den mystiske mannen i mitten... undra vilket band han spelar med i... =)

Jane sa...

Håller med dig angående nära o kära på bilder här!
Den första av dina bilder blev min favorit, du har fångat sångerskans inlevelse och oskärpan hjälper till med stämningen.

anemonen sa...

Min röst i veckans triss får bilden på gäckande skuggan.

Tant Malin sa...

Jag gillar dina konsertbilder. De speglar en viss känsla.

sinneskatten sa...

Du har fångat närvaron i artisterna på dina bilder.snyggt!
Sen undrar jag huuuuuuuuuuur kunde du misstänka att mina bilder var från modevisningen i Malmö "ler"...

Munin sa...

Riktigt härliga bilder, gillar att det är lite rörelseoskärpa på bilderna på artisterna, ger lite mer liv åt bilderna tycker jag :)

Olga T sa...

Annorlunda triss och det tycker jag är kul!

Veronica sa...

Härliga artistbilder.Härligt ljus!! Själv ska jag i väg och se Takida men funderar om man får ta med kameran och fota.

andré sa...

Skön glädje i den första bilden. Den gillar jag.

Kvasthilda sa...

Läckra bilder! Gillar färgerna o rörelsen i den första :-)) Har fotat en del artister på festivalen här i stan och det kan bli fantastiska porträtt. Speciellt när vi har midnattssolen på vår sida. Bläddrade bland dem för min triss, men har som vanligt en triljon bilder att välja mellan :-)
Ditt självporträtt är kul!

Monkan sa...

Ah, den där klarar-inte-av-dåligt-ljus-funktionen har min kamera också ;-) men jag tycker det blev rätt läckra bilder. De första är min favorit i trissen.

Ha ha, ja ditt eget porträtt, i bloggprofilen, är ju inte heller direkt så att man skulle känna igen dig om man mötte dig på stan :-)

brak sa...

Helt klar lättare en sommarkväll, och det blir mer känsla i strålkastarljuset, fina känsla.

V.I.C.K.I.S. sa...

Artistbilderna är superfina, det gungar! Skugga är lite mer stillsam men fin ändå!

Kerstin sa...

Kul och levande triss. Gillar dina konsertbilder och även kul att få "se" dig. ;)
Ha en fin vecka.

Anonym sa...

Hade gärna velat använda min naturliga triss i döttrar här men minst en av dem är stenhård motståndare att bli publicerad på nätet så då finns det bara att välja den som inte kan protestera... ;-)

Kul bilder här!

M A L I N sa...

Tack detsamma får jag säga :)

Marie sa...

Jag ville inte alls vara anonym... Det var jag som lämnade ovan kommentar.

Mona sa...

Läckra artistbilder. Behöver inte vara perfekta. Känslan dom förmedlar är viktigast.

JohnOlof sa...

Tack för kommentaren angående min fototriss.

Gillade bild nummer 1 hon ser så alive ut.

Mats sa...

Jag faller för kvinnan i den första bilden - där missade jag något!

Pialotta sa...

Ja men självklart gör man som man vill och att fråga vederbörande är oxså en självklarhet..
jag tänkte inte på det.. artister har jag ju en del foto på.. dina är helt bra till porträttbilder. Din etta vinner "kampen":-)

Anonym sa...

Här var det fina kort. Andra blir min favorit (efter mkt överläggande med mig själv hihi)
Paula

Annika sa...

Tack för kommentaren inne hos mig. Många gånger blir bilder mer effektfulla när dom är suddiga och dana och jag tycker du har lyckats bra med den första bilden trots oskärpan. Det är stämning och inlevelse i den.
Ciao Annika

kaxi sa...

Den första är häftig just för sin suddighet och de lila tonerna.

Mattias sa...

Trots den bistra minen hemma hos mig så tackar jag å det grövsta med ett glatt leende kommentaren :-)

Barbro S sa...

Mycket läckra artistbilder, tycker du fått till dem jättebra.

Cumulunimbus sa...

Den första - I like! Ett varmt och rytmiskt porträtt :)

elena cn sa...

Vilka härliga färger! Du har verkligen fångat konsertkänslan.
Och skuggbilder är ju aldrig fel:)

annami sa...

Vilket drag! Nr. 1 blir min favorit. Hon ser ut att leverera ett riktigt drag!?

Anonym sa...

Den första bilden är "läcker". Rörelseoskärpan förstärker porträttet av artisten.

Anita sa...

Jag kan bara instämma med alla kommentarer, den första bilden är det gung i, min favorit!
Tack för titten och kommentaren på min blogg!

Lisa sa...

Fartfyllda trissar och "bra drag..."

Anna Hammar sa...

Gillar ditt porträtt bäst även om konsert porträtt blir härliga liten kamera till trots.. tack för titten hos mig, det stämmer att man inte hittar den mannen i slottskogen men väl på en fotbollsplan i kenya.. och visst ska du på ikea så klart och hotta upp sitsen:-))

Monkan sa...

Läckra bilder! Gillar den första bäst! Blev riktigt sugen på att gå och se något band live! :-)

Mikabella sa...

Att fånga nuet, känslan och närvaron är den finaste fångsten en fotograf kan få! Bra jobbat.

alexandra sa...

Tack för kommentaren:)
Många som gillar den bilden mkt på min lilla kusin, har fått framkalla många av den till mina släktingar:)