Twingly statistik

lördag 7 november 2009

Och vad är det nu vi firar i morgon, då?

I morgon är det söndag igen och denna söndag, den andra i november, är det meningen att vi ska fira något speciellt.
I några reklamblad eller annonser i tidningar påstås det att vi ska fira Farsdag i morgon. Farsdag?
Är det någon slags dag tillägnad gamla humorfilmer eller möjligen buskis på teatern?
Några tycker att vi ska fira Fars Dag. OK, jag känner faktiskt någon som heter Dag, men denne Dag anser sig nog inte vara Fars ägodel.
Ja, ja. Jag vet att det är fars dag i morgon.
Och varför kan man inte skriva det då?
Fars dag, alltså, i stället för Farsdag eller Fars Dag.

Jah Hollis, kommissarie vid språkpolisen

Andra bloggar om: , , , , , ,

4 kommentarer:

Maria Berg sa...

Jag brukar leka med ord men just det här har jag aldrig tänk på.

Som mitt inlägg om rost som blev ROS T(he)!

Du hade ju också med lite blommigt på fredagsfärgen - dock lite mer än jag.
Svände var ett häftigt tema. Fredagstema har jag missat innan men nu skall jag skriva upp det.

Önksar att det inte blir nog fars imorgon....
MB

Kvasthilda sa...

Hehehheee. Nu låter du som jag, språkpolisen, fast jag skriver faktiskt Fars Dag... Hmmm....

Alla smutsiga detaljer sa...

Vaaaaa? Jag trodde det bar Farsta vi firade. Då åkte jag fel...

Jah Hollis sa...

Fatalt att fara till Farsta på fars dag, skulle jag vilja påstå. :-)