Twingly statistik

lördag 12 juli 2008

Förbjud My Way att spelas i Sommar i P1


I går var det guldtäljaradvokaten Leif Silberskys tur att debutera som värd för Sommar i P1. Och naturligtvis kunde han inte hålla sig ifrån att spela My Way med Frank Sinatra, en låt jag kommit att avsky i allt mer stigande grad var gång jag hör den.
Den verkar ha blivit någon slags "nationalsång" för människor som börjar komma till åren och som tycker att de levt ett fantastiskt liv, flytande någonstans ovanför oss andra vanliga dödliga.
Fantasilösare musikval får man sannerligen leta efter än detta överpompösa pekoral. Frank Sinatra gjorde mycket bra musik i sitt liv, och det är ju sorgligt att han tycks vara ihågkommen för denna inställsamma uttjatade låt.
Nej, nästa gång någon vill spela Frank Sinatras My Way i Sommar (hur många gånger har vi redan hört den där?) måste producenten slå till nödbromsen och stoppa eländet.
Silberskys program gick i övrigt att mycket ut på att han ville rättfärdiga sin insats som kändisadvokat och därmed sina stora inkomster från våra skattepengar.
Men en sak förstod jag: den som utsätts för ett korsförhör av Silbersky ligger illa till; lyssnar man till den rösten när den går in i sitt mest ettriga tonläge, ja då erkänner man nog vad som helst för att slippa höra mer.
För övrigt spelade Silbersky också I just called to say I love You med Stevie Wonder, ett lågvattenmärke i Stevie Wonders fantastiska produktion av musik.
I dag ska Tina Nordström, kvinnan som gav de äppelkäckt överhurtiga matlagarna ett ansikte, vara värd i Sommar.
Jag ska villigt medge att jag inte har några större förväntningar.

För övrigt noterar jag i nyhetsskörden att det bara är ett par år till det är dags för val här i Sverige igen. Har man inget annat att komma med, kan man ju alltid försöka köpa folk för småpengar.
I övrigt kokar Aftonbladet upp en tunn soppa på en gammal nyhet: att det skulle vara farligt att blogga.
Man kallar det till och med den "nya hälsofaran".
Inte hört talas om aids, malaria, tuberkulos med mera med mera, Aftonbladet?

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Men DU vet ju, Jah, varför tidningarna skriver om bloggandet som farligt: De är så in i bänken rädda för konkurrensen.

Jag lyssnar aldrig på Sommar. Det kräver en stillhet som jag aldrig har. Måste man inte sitta ner och lyssna? Eller diska? Men det tar inte en timme. Man kan inte läsa roman samtidigt, va? Det vore annars än lösning för mig.

Jah Hollis sa...

Samtidigt försöker de ju knyta populära bloggare till sig och köpa upp diverse bloggportaler. De inser utan tvekan att det finns kraft i den här medieformen.

Jag kan lyssna på Sommar i sin helhet de dagar jag är ledig och sitter med min frukostfika när det börjar klockan ett.
När jag jobbar kan jag höra delar av det innan jag åker, och i bilen på väg till jobbet.
Sedan går det i repris vid tio på kvällen och det finns i SR:s 30-dagarsarkiv.
Där kam man lyssna på det på sin dator i den takt man vill. Men att läsa en roman samtidigt är inte att rekommendera.
Möjligen en tidning där man kan avbryta läsandet om sommarprataren säger något intressant.
Men det gör inte Tina Nordström, utan hon pladdrar glatt på om sin medverkan i Let´s Dance.
Gäsp!
Men leta upp Peter LeMarcs program i 30-dagarsarkivet. Det tycker jag var ett riktigt bra program:
www.sr.se/cgi-bin/P1/program/
artikel.asp?ProgramID=2071&Artikel=2123318

rocky sa...

Vi brukar säga att så fort man anlitar Silbersky bör man betraktas som skyldig.

Alla smutsiga detaljer sa...

Jag valde bort både Sibersky och Nordström men av helt olika anledningar. Den ena är, som du helt riktigt beskrev det, äppelkäckheten och den andra någon slags mental självbevareledrift. (Som info bara, Sibersky får inte mer pengar av staten än någon annan per timma när han gör sina brottmål. Alla jurister har samma taxa. Sina stora stålar drar han in för att han har stora mål, det vill säga sådana som tar mycket tid, och för att han har civilmål som betalar sig bättre).
Jag vill slutligen tipsa om Mikael Segerström, bäst hittills i år!

Jah Hollis sa...

Clive: :-D Det ligger nog något i det.

ASD: Jo, jag förstår att Leffe inte kan ha någon annan taxa. Men sammantaget måste han väl dra in rätt mycket från staten med de många mastodontmål han tar sig an. Och var det inte något ruffel med några ospecificerade räkningar vid något tillfälle?

Jag hörde en del av Segerströms program och får väl vid tillfälle gå in och lyssna på hela på SR:s hemsida.

Marie sa...

Tina Nordström måste ju ha varit årets lågvattenmärke!! Jag borde ha stängt av radion, men jag lagade lunch och var alldeles för fettig om fingrarna. Men Mikael Segerström ska jag lyssna på,om jag får tillfälle innan han tas bort från 30-dagarsarkivet.

Jah Hollis sa...

Ja, jag fattar inte riktigt vitsen med att sitta och berätta om ett tv-program man varit med i.
Sedan tycker jag det är lite av ett etikettsbrott att försöka lansera sin brorsa genom att spela en av hans låtar.