Twingly statistik

måndag 21 juli 2008

Det verkar inte vara nöjesfältens år i år

Jag har varit inne på det tidigare i sommar, det här med våra stora nöjesfält och den eventuella faran med att ge sig upp i berg- och dalbanor, karuseller och andra attraktioner.
I precis samma veva som jag skrev om detta, efter ett besök på danska Bakken med gudbarnet, inträffade några olyckor på några av nöjesfälten i närområdet. Sedan brakade Rainbow på Liseberg ihop och det hände mer saker på Kålles och Adas favoritnöjespark.
Efter detta förklarade någon varumärkesexpert att Lisebergs goda rykte kunde vara skadat.
Han uttalade även följande kryptiska analys:
"Anledningen till att man går på ett nöjesfält är ju att man vill uppleva faran. Samtidigt måste det vara ett villkor att det inte är farligt."
Jaha, du.
Då undrar jag hur man kan uppleva någon fara om man är garanterad att det inte är farligt?
Det är väl ändå så att man vill uppleva en känsla av att det kan vara i alla fall lite farligt, även om man givetvis inte vill råka ut för en olycka.
Och uppenbarligen kan det ju vara en aning farligt, det har ju sommarens olyckor visat.
I helgen drabbades Köpenhamns stora turistmagnet, Tivoli, när en åkattraktion med det talande namnet Demonen stannade och ett gäng passagerare blev sittande i en vagn högt uppe i luften.
Säga vad man vill om nöjesfälten.
Men skulle de börja tappa besökare i någon större utsträckning lär de inte kunna ta igen på gungorna vad de förlorar på karusellerna.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Pellgringo sa...

Väldigt mycket karuseller som går sönder på ett eller annat sätt i år...

Cliff Hanger sa...

Ja, det har varit väldigt mycket tillbud och olyckor på senare år. Annat var det när jag var ung... har jag för mig.

Jah Hollis sa...

P: Ja, det känns som om det är fler än vanligt. Jag har i alla fall klarat mig oskadd (om än omskakad) ner på jorden igen efter varje resa än så länge.

CH: Det där med minnet är kanske inte alltid att lita på...:-)

Sukkerspinnengelen sa...

Hadde det vært meningen at vi skulle flakse rundt, hadde vi vært født med vinger. Karuseller er selvsagt unatulige og burde avskaffes.
(Det er vel ikke helt umulig å lese mellom linjene at jeg syns karuseller er skumle, og at jeg syns jeg har rett nå for tida..?)

Jah Hollis sa...

Sukkerspinn: Jag har alltid trott att du som är ängel redan har vingar.