Twingly statistik

måndag 8 april 2013

Hundra hus 2013: Nr 21 Nya hovrätten i Malmö






Dags att lägga in lite nya bidrag till Susannes fotoutmaning Hundra hus 2013 nu när vi är inne en bit i april.
Mitt senaste bidrag visade Gamla hovrätten i Malmö, där man lade ner den rättsliga verksamheten 2009 och flyttade in i Nya hovrätten.
Den nya byggnaden där, som det heter officiellt, Hovrätten över Skåne och Blekinge huserar ligger på synhåll från den gamla byggnaden, bara tvärs över kanalen som går runt centrala Malmö.
Den nya hovrättsbyggnaden är givetvis större (säg den myndighet som anser sig behöva mindre utrymme), ”tidsenligare” och ”elegantare”. Denna svarta skapelse har ritats av den danske arkitekten Kim Holst Jensen.
Naturligtvis vållade huset debatt när det stod klart; var det snyggt eller var det inte så lyckat?
Vad tycker ni?

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

8 kommentarer:

Freja sa...

Jag gillar svart och kantigt så jag får nog säga att jag tycker det är snyggt!

Mona sa...

Jag kan tycka att huset är lite fräckt. Detta under förutsättning att det är ett unikum, vilket det ser det ut att vara här.

BP sa...

1. Det syns att det inte är en svensk arkitekt som har ritat byggnaden.

2. Det syns att det är en dansk!

3. Byggnaden är tillräckligt annorlunda och skiljer sig såååå mycket från alla svenska tråkbyggen i glas att jag bara älskar den.

4. Skicka upp killen till Stockholm - genast!

BP sa...

Svar: hahaha! Karln bor dessutom med sin bloggande hemmafru i Torrevieja i Spanien.
Kolla hennes blogg någon gång - hon kan blogga om ingenting och ändra skrattar man ihjäl sig. Men det är kanske inte riktigt ditt stuk - men hon behärskar det svenska språket perfekt om man säger så;-)

Elisabeth sa...

Vilken snygg byggnad! =)

Eva sa...

Härligt spännande hus. Mer sådana! Jag gillar när man tar ut svängarna och försöker skapa något.

Susanne sa...

Absolut snyggt! Jag gillar annorlunda arkitektur som bryter gamla mönster och är estetiskt tilltalande, som i det här fallet.

Pysselfarmor sa...

Första intrycket är att huset ser ut som det är byggt av svarta legobitar...