Twingly statistik

lördag 3 augusti 2013

Hundra hus 2013: Nr 47 Bylgiahuset i Malmö





Det känns inte så lockande att ge sig ut i den klibbiga åskvärmen som råder i Malmö just nu.
Så jag passar på och plockar fram några bilder ut mitt lager av Malmöhus och lägger in dem som hus nummer 47 i fotoutmaningen Hundra hus 2013.
Detta kallas Bylgiahuset och är ett av de stora kontorshusen som utgör något slags centrum i den del av Malmö hamn som kallas Nyhamnen och som ligger där en gång flygbåtar och svävare mellan Malmö och Köpenhamn/Kastrup gick innan Öresundsbron var klar.
Två av dem har jag presenterat tidigare i serien, Öresundshuset och Kolgahuset.
Båda speglar sig faktiskt i den nedersta bilden, entrén till Bylgiahuset.
Och detta hus har, precis som Kolgahuset, fått namn efter en av havsguden Ägirs och havsgudinnan Rans döttrar (och hette, för att virra till det lite, tidigare Öresundshuset).
Om det pågår gudomlig verksamhet i Bylgiahuset vet jag inte, men Swecos arkitekter har kontor där och så finns det konferenslokaler i det.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

BP sa...

Gillar huskombinationen skarpt! Åsså ser jag att Sweco är med också. Minns du mitt inlägg om Swecohuset här i 08? Orkar inte plocka fram länken, men rekommendera dig starkt att faktiskt kolla upp interiören på byggnaden.
Är företaget lika kreativt i Malmö som det är här så kommer du att dregla, jag lovar!

Susanne Hultman sa...

Och så har du ju VA Syd där också, förutom Sweco. Eslövs kommun är ju numera också en del av kommunförbundet och har överlåtit all VA-verksamhet till dem.

biggan sa...

En del av Malmö jag sällan är i, kul att du presenterar den.

Anki sa...

Snygga bilder på ett häftigt hus :)