Twingly statistik

måndag 12 augusti 2013

Hundra hus 2013: Nr 50 Museispårvägens hus






Ja, då är jag halvvägs kommen på Susannes fotoutmaning Hundra hus 2013, och nummer 50 är Malmö museispårvägs hus.
Om det är det officiella namnet på detta stora korsvirkeshus i tegel vet jag inte, men det ligger i alla fall i anslutning till Teknikens och sjöfartens hus (Tekniska museet) som ligger intill Fiskehoddorna och är utgångspunkt för museispårvägen.
Malmö fick spårvagnar 1887, till att börja med hästdragna sådana. Stan hade ett väl utbyggt spårvagnsnät, men undan för undan lades linjerna ned till förmån för bussar och privatbilism.
1973 gick den sista spårvagnen i Malmö och 1987 öppnade man museispårvägen för att hålla liv i den kollektivtrafik som under många år var ett stort inslag i Malmötrafiken och stadsbilden.
Museilinjen har nu två snyggt upprustade spårvagnar i Malmö kollektivtrafiks gamla ljusgröna färg, och söndagar (och en del lördagar) kan man åka med Museilinjen.
Då kan man också bli betraktad av de ”gastar” som på nedersta bilden tittar på mig.
Zombies? Nej, museidockor.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

ulla laiho sa...

Vilket vackert hus. Korsvirkeshus är nog mer vanligt i Skåne än övriga Sverige.

Anki sa...

Fint hus - och extra fint när solen skiner...
Norrköping var några år senare än Malmö - tror det var 1904 som de började rulla här, men de finns kvar och spårvägsnätet är ganska mycket utbyggt under senare år.

Susanne Hultman sa...

Hurra för ditt femtionde hus! Det är vackert det. Och inte visste jag så mycket om det som du berättar. Lär mig väldigt mycket om Malmös byggnader genom att följa dina hundra hus och det gillar jag.

Visst är det vatten på andra sidan om huset, den sidan du inte plåtat? Har nog stått där och fotograferat någon gång men visst då inte något om huset. Det vet jag nu.

Anonym sa...

Det är inte Museispårvägens hus, utan ett gammalt garveri som ursprungligen uppfördes utanför Bromölla, men har flyttats därifrån till Malmö. Byggnaden kallas därför "Garveriet". Läs mer på nedanstående länk.

http://www.kristianstadsbladet.se/bromolla/article1142077/Aringrups-garveri-aumlr-byns-paumlrla.html