Twingly statistik

fredag 16 augusti 2013

Malmöfestivalen är både älskad och hatad




Fredag den 16 augusti och Malmöfestivalen har dragit i gång så sakta för att pågå fram till runt midnatt nästa fredag.
Det är en festival som har många vänner och som även har en del fiender bland Malmöborna.
Den har varit omdiskuterad och nedläggningshotad, men har stått pall och i år att det faktiskt 29:e årgången av denna gratis-gatufestival i centrala Malmö.
Den har förändrats genom åren, vissa populära stående inslag har (inte utan protester) försvunnit, andra har tillkommit och festivalområdet har förskjutits lite åt olika håll geografiskt.
Från början fanns det en nidbild av festivalbesökaren som en lantis (alltså inte från Malmös innerstad) som planlöst drog runt på festivalområdet, söp till på den inledande kräftfesten, hinkade festivalöl ur burk, åt langos och älgkebab och pinkade och spydde i de riktiga Malmöbornas portar. 
Min egen upplevelse genom åren är att det alltid har bjudits på en hel del bra musik, på väl så spännadnde konserter som de fasta musikställena i stan kan erbjuda.
Och visst har jag kunnat hitta bra mat också, och på den fronten har ambitionerna hela tiden höjts.
Årets festival känns som ett arrangemang som ligger rätt i tiden med sikte på det bästa för miljön och med något för alla åldrar och smaker (både mat och musik och annan kultur) på programmet.
Men visst, jag vet folk som bor inom festivalområdet och som i tyst protest står ut med hög ljudnivå fram till efter midnatt, en del skränanade och nedskräpning.
Själv inleder jag hursomhelst i kväll med vad jag kan tycka är festivalens musikaliska topp, Calexico från Tucson, Arizona. Ett av mina absoluta favoritband.
Sedan räknar jag med att få i mig något gott att käka och dricka och att träffa en del goda vänner i vimlet.
Jag återkommer med rapporter här på bloggen.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Ingrid sa...

16 december??
Jag utgår från att det är augusti det gäller.
Varje stad med självaktning har tydligen någon typ av festival sommartid.

Vi har ju medeltidsveckan som sätter sin prägel på Visby en hel vecka. Det är roligt för turisterna, men även kul för oss gotlänningar.

Kommer man till Visby en kväll i medeltidsveckan och spatserar omkring i stan, där det är bilförbud sommartid, slås man av hur lugnt och stilla det är. (Man får undvika turiststråken och krogarna förstås) Man möter den ena medeltidsklädda personen efter den andra och på långt håll hör man pipandet från någon flöjtblåsare, då känns det nästan lite magiskt.

Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

Jah Hollis sa...

Tack för att du såg fel datum. I dag är givetvis 16 augusti. Jag har läst texten säkert tio gånger utan att se det.

BP sa...

Då vet jag var du befinner dig ikväll;-) 29 år, grattis Malmö! Å gratis konserter, fantastiskt!
Å himla kul att eyy av fina favo ban uppträder! Tur och skicklighet helt enkelt!
Ha en bra kväll åsså ser jag framemot ett reportage sedan:-)