Twingly statistik

tisdag 13 augusti 2013

De många inställda konserternas sommar


I går kväll, måndagen den 12 augusti, skulle jag ha varit i Köpenhamn i goda vänners lag för att se Neil Young & Crazy Horse spela på Forum.
Det var en konsert jag sett fram emot hela denna sommaren; tillsammans med några av konserterna under Malmöfestivalen (som börjar på fredag) skulle det varit en fin avslutning på en i övrigt skön sommar.
Gissa om jag blev besviken när Neil Young ställde in resten av sin Europaturné redan i helgen då han och bandet skulle spelat på Way Out West i Göteborg.
Gitarristen i Crazy Horse, Frank ”Poncho” Sampedro, hade brutit något i handen vid en bilolycka och så var det slutspelat för den här turnén.
Jag har förvisso sett Neil Young många gånger, både med och utan Crazy Horse, men den här gången hade jag stora förväntningar. Förhandsrapporterna  tydde på att vi kunde vänta oss något speciellt.
Och nu är det inte bara Neil Young som ställt in konserter jag skulle gå på den här sommaren.
Redan i början av sommaren kom beskedet att reggaelegendarerna Toots & The Maytals ställde in sin konsert på KB i Malmö i början av juli. Någon idiot hade vid en konsert i USA kastat något mot scenen och Toots skadades så illa att han fick ställa in en radda konserter (Toots blåste för övrigt mig och övriga i publiken på Uppsala Reggaefestival på konfekten för ett par år sedan när han missade ett plan till Sverige och inte hann fram till han skulle spela i Uppsala).
Så kom, som lök på laxen, beskedet att Mavis Staples ställer in sin konsert på Malmöfestivalen, det som skulle blivit en musikalisk höjdpunkt under den veckan. Jag har förvisso sett Mavis tidigare, men det gör inte besvikelsen mindre.
Sedan för jag väl skylla mig själv för att jag missade att två av mina favoriter, det obeskrivliga rockbandet Godspeed You! Black Emperor och suveräna countrysångerskan Iris DeMent, spelade på Way Out West.
Hade jag vetat om det hade jag säkert åkt till Way Out West och missat Neil Young två gånger.

Jah Hollis

PS. Godspeed You! Black Emperor spelar på Paradiso i Amsterdam och på rockfestivaler i Belgien och Frankrike de närmaste dagarna. Tyvärr var allt slutsålt (ingen festivaldöd där inte), annars hade jag nog försökt ta mig iväg till någon av spelningarna. DS.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

BP sa...

Förstår din besvikelse! Neil har vi alltid lyssnat på när han spelade i Stockholm, vilket han tyvärr inte gjort på många år.
Men jag får väl gratulera att Malmö liksom Sundsvall ha sina festivaler kvar. Önskade jag kunde säga samma sak om huvudstaden.