Twingly statistik

lördag 26 maj 2007

Det är något skumt med bloggtopplistor

Jag tror inte på bloggare som säger att de bara skriver för sitt eget intresses skull. Visst är det så att man vill att folk ska läsa det man har skrivit, att det ska nå ut till flesta möjliga (ja förutom Virtanen då).
Tja, jag kan inte tala för andra, men jag brukar i alla fall kolla besöksstatistik och listor och se hur det går för mina skriverier.
Det är ungefär samma bloggare som häckar på topplaceringarna vecka ut och vecka in. Att slå sig in där som nykomling verkar inte vara det enklaste.
Dock blir man lite misstänksam när man går in och kollar på statistiken för vissa populära bloggar.
Jag hittade nyss en, jag ska inte gå in på några namn än, som ständigt har ett så högt antal besökare att den alltid finns bland de 50 i topp på bloggportalen.se.
Förvånansvärt nog var det över tio dagar sedan det skrivits något inlägg på bloggen. Och sedan var det ytterligare tio dagar till det näst senaste.
Tröttnar inte folk på att besöka en blogg när det inte kommer in något nytt på den. Går tusentals människor verkligen in och tittar på samma (i detta fallet rätt ihåliga) inlägg om och om igen, dag efter dag?
Nej, här måste det väl ändå ligga en hund begraven, en stor fet ulmerdogg.
Ni som kan det här gemet, vill ni berätta hur det går till?
Tackar på förhand.

Jah Hollis

PS. Samtidigt kan man ju konstatera att många kvalitetsbloggare levererar en jämn ström av läsvärda inlägg utan att komma i närheten av tio i topp. DS.




8 kommentarer:

Christian sa...

Ja, säg det... (hur de kommer långt upp på listor när de endast postar var tionde dag). Önskar jag visste hur de gjorde.

Tack för din kommentar på min blogg. Hade aldrig sett "Världen enligt Jah Hollis", men kollade nu med mycket nöje dina inlägg. Precis som du frågar dig, kan man undra varför de har e-adress på SR o tidningar? Skrev ett brev till kolumnisten Kerstin Thorvall på en av kvällstidningarna.

Fick aldrig svar, utan meddelades när jag ringde redaktionen att hon aldrig kollat sin mail för hon vet inte hur man gör, hon är typ i 80-årsåldern. Varför då ha en e-adress till henne?

Kollade också in Vetenskapsradions topplista (och ja, jag är skånskt förutsägbar - röstade på Ale stenar). Hittills har de inte reagerat på att de placerat moskéen fel.

Bor själv i Tjockhult och är inte förvånad, 08:or förnekar sig aldrig. De kan tjata på om t ex minsta Rinkeby-företeelse i radio/tv i timmatal. Andra delar av landet betraktas som "ute i spenaten" och ska vara jävligt tacksamma om deras provinsiella nyheter får fem minuters uppmärksamhet.

För övrigt kan man fråga sig om moskéen är med som något politisk korrekthet alibi? Hade den legat i Sjöbo eller Landskrona, hade det varit ett sant underverk!

mvh//C

Jah Hollis sa...

Tack för uppmärksamheten.
Den med Kerstin Thorvall var bra.
Ale(s) (inte socialdemokratisk, men det är ständiga diskussioner om det ska vara Ale eller Ales) stenar är ett riktigt underverk tycker jag.
Moskén kan nog ha kommit med som pk-alibi, ja, men det kanske man inte ska säga.

Ankan sa...

Den där top-50-bloggen. Den är om mode?

Jah Hollis sa...

Ankan: Nej, det är de 50 mest besökta av bloggportalens alla listade bloggar i landet. Men det är ju modebloggar som toppar de flesta listorna. Hur går det med dina planer på en? ;-)

Ankan sa...

Jo för fn. Eller jag menade. Inte alls. :o

Jinge sa...

Att bloggar som inte uppdateras ändå ligger bra till beror på sökmotorerna. Mellan 10-25% av besöken kommer från dessa.

Eric sa...

Tack för kommentaren och tack för en bra blogg!

Rasmus / Bloggtopplistor sa...

Det verkar ju helt otroligt. Men är det en populär blogg så blir det antagligen så.

Men man går väl antagligen in varje dag för att se om det har kommit upp något nytt :) Det är som man säger, är webbsidan eller bloggen stor så blir den bara större utan någon större ansträngning.

Trevlig blogg det förresten :)