Twingly statistik

söndag 27 maj 2007

Det är nog mer än gud som står i vägen

Man behöver inte hålla med DN:s Niklas Ekdal i allt, långt därifrån, som han skriver i sin krönika Gud står i vägen. Men ämnet är utan tvekan intressant, speciellt tanken på vad det är för hinder som religionen sätter upp för att vi människor verkligen ska kunna möta varandra.
Dock är det en passus i krönikan som jag tycker är speceillt knepig, och det gäller en sak som redan diskuterats flitigt. Så här står det:

”Upplysning och frihet attraherar i grunden alla, men inte om man blir bombad eller karikerad i dess namn.”

Jag tror inte att tanken på allas frihet och allas uppplysning attraherar alla.
Tvärtom har väldigt många, ofta med religionens hjälp och med andra medel, intresse av att hålla folk oupplysta och att begränsa deras frihet.
Och så det här med karikatyrerna igen.
Jag menar, vi hittar karikatyrer i varenda större dagstidning i väst (och vad jag förstått även i resten av världen).
Ska friheten att ha sådana vara selektiv på något vis?
Kanske är det mer än enbart religionen som står i vägen för den frihet som väl i alla fall attraherar de flesta av oss.

Jah Hollis

2 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

tänkte att jag skulle gå igenom länkarna, men min dator är otroligt seg ikväll så det får bli bingen. I morgon eller nån dag i veckan ska den tömmas och alla program insatlleras på nytt, det här går inte...
..så kommentarer får vänta, tills dess ha det gott.

Jah Hollis sa...

Du är alltid välkommen. Hoppas det fixar sig med datorn.