Twingly statistik

lördag 25 december 2010

Jah Hollis har fått en släng av senilitet



Jag gick just igenom min e-post och hittade senaste veckobrevet från det brittiska magasinet The Word där man påminde om att vi nyligen passerade Frank Zappas 70-årsdag.
Den 21 december skulle Zappa, om han fått leva (han dog i cancer i december 1993) ha fyllt 70 år och vad han skulle gjort i dag kan man bara spekulera i.
När jag läste detta slog det mig plötsligt att jag, tvärtemot vad jag hade tänkt, totalt glömt bort att skriva på bloggen om att Captain Beefheart dog bara några dagar före Zappas 70-årsdag. Captain Beefheart, alias Don Van Vliet skulle fyllt 70 år om några veckor.
Detta, är jag rädd, tyder på att jag kan ha drabbats av en släng av senilitet.
Men jag ville ändå nämna detta eftersom både Zappa och Beefheart var bland dem jag räknar som mina musikaliska hjältar.
De var samma andas barn (och skolkamrater), kan man väl säga, men var och en var lite för egensinnig för att göra så mycket tillsammans med den andre.
I videon här ovan är de båda i alla fall med i en radioutsändning och spelar lite från skivan Bongo Fury som de gjorde tillsammans, och så någon låt från Captain Beefhearts mästerverk Trout Mask Replica, som Zappa producerade.
Videon, kan jag väl erkänna, är kanske mest för de invigda.
Men det finns all anledning för den som är intresserad att botanisera i såväl Zappas som Beefhearts musikaliska verk som i högsta grad håller än i dag.
Det här måste vara ett av de mest förvirrade inlägg jag åstadkommit på min blogg.
Dags att sova, det är arbetsdag annandag jul.
I alla fall för mig.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

1 kommentar:

BP sa...

Förvirrad och förvirrad - skulle säga helt normalt med tanke på din ovanligt långa ledighet;-)