Twingly statistik

måndag 20 december 2010

Stor spännvidd på konserterna i adventstid



På KB i fredags sjöng alla glatt med i textraderna "I walked with a Zombie" i ett av extranumren.
I lördags var det "Nu är det jul igen" med Barbara Hendricks och en barnkör i en digital överföring från Engelbrektskyrkan i Stockholm till biografen Spegeln i Malmö.
Det har varit många konsertupplevelser den senaste tiden och även om det är rock och med den besläktad musik jag känner mest för, är jag inte främmande för en traditionell julkonsert i dessa mörka tider.
Mannen som sjöng om zombies och vampyrer, alligatorer, tvåhövdade hundar och blodiga hammare är förstås legendariske Roky Erickson som gästade KB i Malmö med sitt band i fredags.
Det är inte så mycket att analysera, Roky är Roky och repertoaren är i stort sett densamma som när han var här för tre år sedan.
Den här recensionen täcker ganska väl in vad jag själv upplevde i fredags. Och på bilden ovan kan ni kanske skymta Roky framme på scenen genom trängseln vid bardisken.
Lördagens bildskärmsjulkonsert var en ny upplevelse och en klart positiv sådan med kanonfint ljud alldeles utmärkt bild.
Barbara Hendricks, huvudperson vid konserten i Engelbrektskyrkan, behöver väl knappast någon närmare presentation.
En glad överraskning var att min gamle favorit Eric Bibb dök upp som gäst, och honom hade jag gärna hört ännu mer av. Men konserten innehöll det mesta från spirituals till såväl andliga som profana julsånger och en fin version av O Helga Natt som gick från originalspråket fram till att avslutas på svenska.
Så nu har jag fått en bra dos av såväl julmusik som zombies och vampyrer och bör stå mig gott under den stundande julveckan.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: